Visszatérhet a Toyota Celica
Az autóipar meghatározó alakjainak muszáj megválogatniuk a szavaikat, mert ha Tojoda Akio sejtet valamit, annak súlya van. Márpedig legutóbbi interjújában nehezen félre érthető utalásokat tett arra, hogy tervei vannak a Toyota egykori rali világbajnok kupéjával.
A Toyota Celica három és fél évtizeden, hét generáción át okozott örömöt a sportos Toyoták szerelmeseinek. A modellszéria legendáját meghatározták a különböző generációkkal elért sportsikerek. A Celica elsősorban a raliban volt eredményes: 1972 és 1995 között komoly eredményeket mutathatott fel a modellszéria, amelyek csúcspontjaként két konstruktőri és négy egyéni világbajnoki címet ért el a WRC rali világbajnokságban.
A Celicát 2006-ban józan érvekre hallgatva, a piaci realitásokat figyelembe véve nyugdíjazta a Toyota, ezek azonban nem hatották meg a rajongókat, akik immár tizenhét éve bíznak a kompakt kupé esetleges visszatérésében. Egy váratlan nyilatkozat most újfent felszíthatja bennük a remény parazsát – különösen, mert nem akármilyen forrásból kaptak potenciális megerősítést a bizakodók.
Azt mondják, amikor Tojoda Akio nem a Toyota első számú embereként – korábban cégelnökként, most az igazgató tanács elnökeként – jelenik meg valahol, hanem öltönyét versenyoverallra cserélve átlényegül Morizóvá, a gyár mesterpilótájává, hajlamos kifecsegni bizonyos stratégiai titkokat. Hogy ez az autózást szenvedéllyel szerető magánember gyermeki lelkesedésének köszönhető, vagy egy félig-meddig tudatosan vállalt szerep – hiszen így hitelesen, mégsem hivatalosan lehet tájékoztatni a közvéleményt a cég elképzeléseiről –, voltaképpen mindegy. A lényeg, hogy ennek köszönhetően az újságírók bátran tesznek fel provokatív kérdéseket a cégalapító Tojoda Kiicsiró unokájának, akinek titokzatos válaszaiból nem nehéz kihámozni a valóságot.
Tojoda-szan legutóbb a Hokkaido-rali kapcsán folytatott egy hosszú beszélgetést a japán sajtó képviselőivel, akik az interneten élőben közvetített beszélgetés vége rákérdeztek: igaz-e, hogy napirenden van a Celica visszatérése. Akio Tojoda először kitérő választ adott, a cégvezetés felé terelve a kérdezőt, hiszen ő maga már nem vesz részt a vállalat mindennapos irányításában. Amikor azonban arról kérdezték, hogy valóban jelezte-e az igazgatóság irányába, hogy örömmel látná viszont a Celicát, bólintott. „Ez így van, azt azonban nem tudhatom, hogy milyen néven kerül majd piacra.”
Mielőtt elragadta volna hallgatóságát a lelkesedés, Tojoda-szan azzal a lendülettel bevallotta, hogy a Toyotánál korántsem szentírás a véleménye. „Mindig is sokan voltak, akik ellent mondtak nekem, és ez így van rendjén. Volt, amiben nekem volt igazam, és előfordult, hogy másokat igazoltak az események. A cégen belüli nézőpontok sokszínűségnek köszönhetjük például, hogy a Prius mára azzá vált, ami. Az a célunk, hogy mind jobb autókat gyártsunk, és ez csak így lehetséges.”
Morizo azonban nem volna Morizo, ha a beszélgetést nem egy sejtelmes ígérettel zárta volna: „Mindezt nem csak azért mondom, mert épp egy raliverseny kapcsán beszélgetek Önökkel. Juha Kankkunen azonban, akivel az imént együtt ültünk autóba egy demókörre, maga Mr. Celica. [1993-ban ő szerezte meg a Toyota harmadik egyéni és legelső konstruktőri rali világbajnoki címét – a szerk.] Van ötletük, hogy vajon miért foglalkozom Kankkunennel ilyen sokat? Tippeljenek!”
Mindez persze még nem jelent semmit, hiszen a Toyotának jelen pillanatban nincs feltétlenül szüksége a Celicára. A GR86 személyében kiváló kompakt sportkupéval rendelkezik, a GR Corolla és a GR Yaris révén pedig világszerte kielégítik a nagyteljesítményű, extrém vezethetőségű hot hatch iránti igényeket. Ezzel együtt jó tudni, hogy a cég nem feledkezett meg egykori legendás típusáról: nagyon is elképzelhető, hogy akár a közeljövőben, a Toyota villamosítási stratégiájának részeként ismét találkozhatunk a patinás névvel – vagy legalábbis a koncepcióval, amit képviselt.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!