Wan? Kel! - Lada Wankel
Sajnos már nem nagyon van, de nagyon kellene! Aki érintett a témában, az biztosan felkapja a fejét, mivel léteztek Wankel motoros Ladák! Azt hiszem nem nagyon kell magyarázni, hogy ez mekkora élvezeti faktort jelent.
Elöljáróban a Wankel motor történelméről annyit kell tudni, hogy Felix Wankel német mérnök tervezte, ami aztán 1929-ben kapta meg a szabadalmi jogát. Az 1950-es évek elején az NSU-nál kezdődött meg az első prototípus fejlesztése, 1957-re meg is lett a működőképes változat. Ezt követően az NSU licencbe adta a gyártás és fejlesztés jogát más gyártóknak is. A forgódugattyús motorok teljesen eltérő módon működnek, mint a hagyományos belsőégésű társaik. Előnye, hogy kis lökettérfogat ellenére nagyobb a hatásfoka, mint társainak. Hátránya viszont az, hogy mondhatni "üzemórás" a motor és e mellé magas üzemanyag-, és olajfogyasztás is társul. De a teljesítmény és a hang mindezt kárpótolja. Így jutott el oda a történet, hogy a szovjet mérnökök ismerve a motor tulajdonságait, a 70-es években elkezdték fejleszteni a saját forgódugattyús motorjukat. Többféle típust is terveztek, a kicsi 386 köbcentistől, a Wankel motornál nagynak számító 1308 köbcentisig. Ezek mind egy, illetve kétrotoros felépítéssel lettek tervezve. Az első szovjet Wankel motort 1980-ban mutatták be, ami a 20101-esbe került. Típus jele 21018-as lett és ez még egy egyrotoros, mindösszesen 654 köbcentis változat volt. De a kis motor ellenére, 70 lóerőt tudott, aminek köszönhetően képes volt akár 170-el is repeszteni. Viszont vissza kellett venni a száguldásból, mivel hamar elérte a 20.000 km-ert és a motor megköszönte a szolgálatot. Sajnos ennyire voltak tervezve. Ezt követően jelentek meg a kétrotoros erőforrások. Az új 1308 köbcentiméteres motor már 120 lóerőt tudott. Ez szintén a korábbi 20101-es bódéjába került és a kódjele az előző Wankelhez képest 1-gyel nőtt, így lett 21019-es. 10 mp alatt 100-on is volt. Ez mai szemmel nézve sem rossz eredmény, mivel a mai új Ladák sem tudják felülmúlni ezt az eredményt. Majd ez a kétrotoros motor továbbfejlesztésre került és a jól ismert 2105 és 2107 karosszériájával is ötvözték. Ezekből már volt 140 lóerős változat is, és ez már egy tartósabb motornak bizonyosodott, mint elődjei. A csúcsteljesítmény a 2108-as Samaraval jött. Többféle változata is készült. A karburátoros 140 lóerőt tudott, a befecskendezős 180 lóerőt, de volt egy még erősebb felhúzott változat is, ami 240 lóerőt volt képes leadni. A leggyengébb változat tudott 8 másodperces 0-ról 100-ra való gyorsulást és a 200 km/h-t is meglépte. Gondoljunk bele mit adhattak ezek a „csodabogarak” a 80’-es 90-as években. Nem igen volt ellenfelük egyik lámpánál sem. Arról nem beszélve, hogy a 2105-ös vagy későbbi társai, amik mind hátsó kerekesek voltak, nem igen kellett heggesztett difi, megindult az így is. Az elsőkerekes kis súlyú Samarák meg igazi versenyautóvá váltak tőle. Nemhiába készült belőle versenyautó változat is, de a rendőrség és a KGB sem vetette meg a használatát. A cikkben található képek csak illusztrációként szolgálnak! A géptető alatt nem feltétlen Wankel motor található, de a karosszéria megegyezik.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!