Wow faktor a maximumon – Land Rover Defender 110
Az új Defender személyében egy legenda újjászületését és ezzel párhuzamosan az újragondolását tapasztalhatjuk meg. A modern köntösbe csomagolt autó természetesen visszanyúlik a hagyományokhoz is, de a mai ember elvárásai talán több ponton követhetőek nyomon rajta, mint a klasszikus terepjárós gyökerek.
El kell fogadni, hogy a Defender vásárlók többsége manapság már alternatívaként számba veszi a Discoveryt, a Range Rovert, de akár még az Evoque-ot is. Ennek oka, hogy jelentős többségében ezekkel az autókkal soha nem mennek terepre. Elmosódtak a határok a városi terepjárók miatt, így valahol mindegyik SUV/Crossover konkurense egymásnak. Szerintem talán a legjobb példa, hogy mennyire státuszszimbólum lett a terepjáró és nem egy az adott funkcióra készül eszköz, a Mercedes G63 AMG változata.
A közel hét dekádon keresztül gyártott angol ikon 2016-ban vonult nyugdíjba és rajongóinak négy évet kellett várni arra, hogy a minden szempontból megújult Range Rover Defender megjelenjen. Ez a modell felépítésében, kialakításában már messze nem a régi Defender, amely kifejezetten egy funkcionális jármű volt, így többek között híres volt arról, hogy például a városi közlekedésnél katasztrofális vezetési élményt adott.
A mostani Defenderre ez egyáltalán nem igaz, sőt kifejezetten kellemes a hatalmas méretű járművel való közlekedés. De erre majd később visszatérek.
Gyakran találkozhatunk új autótípusok bevezetésekor azzal a marketing üzenettel, hogy rengeteg módon testre szabható, a vásárló számára óriási szabadságot ad a konfigurációs lehetőség. Ez úton szeretném jelezni, hogy mindenki gyenge kezdő a Defenderhez képest. Ajánlom mindenki figyelmébe a letölthető prospektust, amely 138 oldalon keresztül ad bepillantást abba, hogy milyen felszereltség, motorválaszték és egyéb kiegészítők kaphatóak a modellhez. Egyrészt van egy rövidebb és egy hosszabb karosszéria. Tesztautónk a hosszabb 5 ajtós változat volt. Létezik 2, 5, 6 és 7 személyes változat. Megjelenésekor 2 dízel motorral szerelték, de időközben kiegészült környezetbarát mild-hibrid motorokkal is a kínálat.
Mivel ezeket az adatokat mindenki könnyedén elolvashatja, hiszen a háború és béke terjedelmű leírás és a hozzá kapcsolódó konfigurátor erre kényelmes lehetőséget biztosít, ezért visszatérnék az elképesztően menő, részletgazdag, egyedi tesztautónkhoz.
Ahogyan a bevezetőben írtam, számtalan apró részlet árulkodik arról, hogy a szögletes, de modern vonalvezetésű jármű honnan is származik. Mondhatnám azt is, hogy a vér nem válik vízzé és a brit felsőház által valószínűleg kezdetek óta használt terepjárón ott díszeleg a sehol máshol nem használt motorháztető betét. A pótkerék magától érhető módon a hátsó, jobb oldalra nyíló csomagtérajtóra van rögzítve és ahogyan azt megszokhattuk a tető íven is ott vannak a lőrésnyi ablakok.
A korábbi jellegzetes kerek lámpák megmaradtak is meg nem is. A keret szögletessé változott, de a nappali menetfény a korábbi kerek lámpa alsó ívét szimbolizálja és szemérmes tekintetet ad a robosztus járműnek. A tesztautónk zöld színét gyönyörűen emeli ki a szintén klasszikus hangulatú egyenes, fehér tető. Illetve szintén múltidéző, mégis modern a hátsó lámpatestek széttagolt kialakítása. Tényleg kevés része van az autónak, ahol ne lehetne hosszasan elidőzni, hogy miért lett olyan, amilyen és miként ötvözi az újat a régivel.
A számos részletgazdag elem összhatása pedig azt eredményezi, hogy mindenkinek eláll a lélegzete, ha meglátja ezt a terepjárót. Nem kell Land Rover fanatikusnak lenni, nem kell ismerni a történetét ennek a modellnek, mert így, önmagában is elképesztően menő, egyedi.
A belső tér kialakításánál sem a tucatautó érzés jut eszünkbe. Ki merem jelenteni, hogy a belső tér prémium kategória, de másképpen, mint ahogyan megszoktuk. Lehet elsőre nem is ezt gondoljuk, hiszen van műanyag bőséggel az utastérben. De az összeszerelés, az egyedi megoldások, mint a fehérre fényezett alumínium elemek a kormányon, amely színe, tapintása összetéveszthetetlen a fehér, ám műanyag betétekkel a műszerfalon, az elődmodellre emlékeztető csavarok az ajtó belső burkolatán, a magas minőségű és kényelmű bőrülések összeségében mégis prémium kategória meglátásom szerint.
A középen elhelyezett könyöklő alatt kis hűtött rekesz található, a hangulatfény és a megvilágított Defender felirat az anyósülés előtt szintén egyedi. Puha tapintású kapaszkodók, számtalan rekesz teszik a belső teret egyedivé és a hétköznapi használatra is alkalmas járművé. A könyöklő előtt két pohártartót kapunk, az ülések zsebeiben pedig egy 1,5 literes palack is könnyedén elfér.
A fejtér, a lábtér és a térérzet, mondanom sem kell, hogy a pótkerékkel együtt 5 méter hosszú autóban fejedelmi. Bármikor, bármilyen távolságban 5 felnőtt számára alkalmas az autó.
A digitalizáció minden pontján elérte az új Defendert. Ez bizonyos helyeken öröm, bizonyos helyeken pedig szomorúság volt a számomra. Természetesen a műszerfal és a központi információs képernyő teljesen digitális. Mindent is be tudunk állítani a központi 10” -es érintőképernyőn. Viszonylag komplex a korányon elhelyezett gombok által kezelhető funkciók sora, amely igényel némi megszokást. Az autó klímavezérlése, ülés fűtés-hűtés beállítása a megszokott Jaguar- Land Rover módszerrel történik. Kifejezetten szerethető, szép megoldás.
Ami nekem kevéssé lett barátom az a központi, imént említett infotainement rendszer. Ennek kezelése szerintem túlságosan bonyolultra sikerült. Rengeteg a menüpont, nehezen lehetett kiigazodni rajta. Ez biztosan hosszabb időt igényel, hogy magabiztosan tudjuk kezelni. Minden terepes funkciót is itt lehet beállítani, amely kifejezetten kényelmetlen volt vagy mondjuk azt, hogy a többi terepjáróhoz képest jelentősen más.
Vannak előre beprogramozott terepek, amelyekre egyből lehet váltani, de magunk is be tudjuk konfigurálni, hogy mit is szeretnénk. Légrugók, felező, differenciálzár mind-mind megvan a Defenderben, de a digitális állíthatóság nekem ehhez a szellemiséghez nem passzolt.
USB kimenetek elől-hátul, telefon kitükrözési lehetőség is természetesen megtalálható az autóban.
Tesztautónkban az erősebb, 240 lóerős dízelmotor volt, amely 420Nm nyomatékával és a hozzá kapcsolódó 8 sebességes automata váltóval fantasztikusan vitte a 2,5 tonnás karosszériát. Szuperül gyorsult és ehhez képest a fogyasztása is teljesen elfogadható volt. Abszolút vegyes (terep, város, autópálya) használat mellett 10 liter alatt marad a fogyasztás. Városban nagyjából 11-12 liter között volt az átlag, de azért meg kell vallani, hogy nem a zsúfolt belváros az igazi terepe a Defendernek. Másfelöl viszont, és ezt el kell fogadni, hogy megjelenése, egyedi külseje miatt várhatóan 80% fölött lesz azon modellek száma, amelyek csak fényképen fognak igazi terepet látni. De a tesztünk alapján el tudjuk mondani, hogy a Defender bármilyen terepre alkalmas. Az már egy másik kérdés, hogy ilyen értékű autóval merünk-e, akarunk-e, vagy ami talán precízebb, megengedhetjük-e magunknak, hogy igazi zord körülmények közé menjünk.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!