Zöldülő igények - Seat Leon plug-in hybrid (PHEV)
Alig pár nappal azután, hogy részt vehettem a Cupra spanyolországi bemutatóján, amelyről a cikket pár napja lehet olvasni az oldalon, máris a visszafogottabb Seat Leon volánja mögött találtam magam. A szerénység ebben az esetben 41 lóerő különbséget jelent és nagyjából 10% -kal kevesebb pénzkiadást. A forma és a funkció természetesen azonos, így valószínűleg a fő volumen továbbra is Seatból fog érkezni, ha a Leon kerül szóba vásárláskor.
Az ízlés természetesen egyéni, de konszernen belül szerintem a legszebb formatervet a Seat Leon esetében sikerült összehozni az azonos platformon futó, Golf, Octavia és A3 típusok közül. Ha tovább megyek, akkor a 99,9%-ban azonos Cupra lenne a győztes, hiszen ott még van egy csipetnyi fűszer, hangulat, de lényegében, ahogy imént írtam, azonos gépkocsikról van szó.
Hangsúlyos, sportos a Leon vonalvezetése. Oldalról, szemből és hátulról is kifejezetten jó ránézni erre az autóra. Arányos, harmonikus és letisztult képet sugároz. A mai Seatokra jellemző hűtőmaszk nem hivalkodó, pont elegendő a mérete. A LED-es lámpák formája nagyon karakteres. A hátsó lámpákat összekötő piros fénysáv nagyon jól el lett találva. Nagyon menő a kézzel írt karaktereket stilizáló Leon felirat az autó hátulján középen.
A belső tér szintén nagyon modern. Az ajtókon induló, majd a műszerfal mögött folytatódó hangulatfény egyedi hatást kell. Színe a vezetési stílusnak megfelelően változik. Kifejezetten tetszetős, hogy a holttér figyelő ebben a fénysávban a szín változásával jelöli az esetleges veszélyforrást.
A digitalizáció, és erről már írtam többször a konszern más autói esetében is, kicsit túl lett tolva a Leon esetében. A központi kijelző használhatóságánál csak jóindulattal tudom azt mondani, hogy idővel megszokható. Nehézkes, bonyolult és lassú is. A jó hír, és én ebben bízom, hogy ezt előbb-utóbb szoftverfrissítéssel orvosolni fogják. Bár tudja vezeték nélkül az Apple CarPlayt és az Android autót, de én javaslom, hogy mindenki a zsinóros változat mellet maradjon, ami szintén választható, mert a vezeték nélküli megoldás nem stabil.
A hangerősség állítása, vagy éppen a klíma kezelése is a központi kijelzőről működik. Én szomorú vagyok, hogy száműzték az egyszerűen kezelhető gombokat, tekerőket.
A Leon belsejében a kidolgozás mindenhol jó minőségűnek mondható. Még ott is, ahol ezt egyébként olcsó, kemény műanyagokkal oldották meg. Összeségében az a minőség és hangulat folytatódik, mint amit kívül is megtapasztaltunk. A fej és lábtér elől és hátul is megfelelő. Kényelmes 4 felnőtt számára. A hátul középen ülőnek azért már nem kívánnék egy Budapest Milánó utat (legyen stílusosan Barcelona. De azt sem).
A tavaly megjelent Leon benzines és dízel változatai mellé csatlakozott most a PHEV változat. A konnektoros hibrid a jogszabályok miatt egy fontos elvárás az autógyáraktól, hiszen ezzel jelentős károsanyag kibocsájtás csökkenés érhető el. Abban az esetben, ha a megtett kilométerek többsége városban történik és rendelkezünk otthoni töltés lehetőségével (vagy a munkahelyünkön van ilyen opció), akkor ez a megoldás akár még megtérülési szempontból is elgondolkodtató lehet. Másfelől önmagában, a környezetével kapcsolatban tudatos vásárló egyéb, nem anyagi szempontok miatt is jó eséllyel választ alternatív hajtást. Erre pedig a Volkswagen csoport adja az egyik legkomolyabb kínálatot. Nem kombi változat esetében a kínálat egyébként nem túl bőséges, így a Leon plug-in fontos piaci rést is hivatott betölteni.
Az 1,4 literes benzinmotor mellett tehát egy villanymotor is helyet kapott a meghajtásnál, amelyek így összesen 204 lóerő leadására képesek. A maximális gyorsulás pedig 7,8 mp. A jármű egyébként mindig az elektromotor segítségével indul, amely egy 13kW-os akku csomagból szedi az energiát. Ez utóbbi nagyjából 50-60km-en képes működtetni az autót, felhasználástól függően. A fentiek alapján egyébként nagyjából 3,5 literes fogyasztás érhető el vele 100km-es városi közlekedés alatt. De ha ennek felét tesszük meg egy nap, akkor szinte nulla liter benzinnel is el lehet közlekedni.
Egyelőre én arra számítok, hogy céges vásárlásnál nagyon ritka lesz a plug-in hibrid vásárlás, hiszen az alkalmazottat nehéz lenne rávenni, hogy a céges benzinkártya helyett az otthoni (saját pénzből kifizetett) töltést válassza, de a magánszemélyek esetében ezzel a körülménnyel nem kell számolni.
A PHEV Leon csomagtere egyébként szintén kisebb 110 literrel, így ez is egy ellenérv a céges használatnál. Viszont a fennmaradó 270 liter egyébként meglepően jól kihasználható, jól pakolható.
Árazás szempontjából természetesen sokkoló a 12,5 millióról induló listaár, de figyelembe véve a versenytársak árait és azt, hogy ebből jelentős kedvezmények kaphatóak, úgy gondolom, hogy ez az ár reális ezért az autóért.
A vezetési élménye pedig tényleg kiválónak mondható és értéktartása várhatóan az átlagnál jobb lesz, mint a korábbi Seat modelleknek.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!