Zongorázd a különbséget – Peugeot 508 1.6 PureTech PHEV FWD GT Line
Korábbi írtam már a Peugeot 508 dízel-ről, amikor a kombi változatot teszteltük. A mostani 5 ajtós modellben viszont a mai elvárásoknak, környezetvédelmi szabályozáshoz még inkább illő plug-in erőforrás dolgozott. Egész pontosan egy 1,6 literes benzin és egy 300V-os villanymotor.
- Márka
- Peugeot
- Típus
- 508 1.6 PureTech PHEV FWD GT Line
- Hengerűrtartalom
- 1598cm³
- Teljesítmény
- 224 LE / 165 Kw
- Teljesítmény / súlyarány
- 0.123 LE/kg - 123 LE/1t
- Üzemanyag
- PHEV
- Saját tömeg
- 1820 kg
- Szállítható személyek száma
- 5
A benzinmotor megegyezik a modellkínálatban külön is elérhető 1,6 literes változatéval, amely 180 lóerős, illetve ez egészül ki a 110 lóerős villanymotorral. Együttes teljesítményük 225 lóerő, amelyhez 360 Nm nyomaték társul. Egy átdolgozott 8 fokozatú váltó kapcsolódik a meghajtáshoz, amely kifejezetten jól végezte a dolgát. Egyáltalán nem lehet érezni, hogy mikor kapcsolódik be egyik vagy másik motor a meghajtásba, észrevétlenül váltott az egyes fokozatok között. Ez a pontja kifejezetten tökéletes a Peugeot-nak.
Az 508 formavilágát korábban részletesen elemeztem, bár akkor egy kombi járt nálunk. A mostani szedán formájú 5 ajtós egyszerre volt elegáns és egyben praktikus. Az alakja és az arányai miatt szinte coupésnak is nevezhető a hosszú, széles, ám szokatlanul lapos karosszéria. Elegáns vonalait kiemeli az övvonal mentén végighaladó törés, a hátsó lámpákat összekötő fekete csík, valamint a most már a teljes modellpalettára jellemző oroszlánkaromra utaló LED lámpák.
Az autó hátsó része teljesen úgy van kialakítva, hogy 4 ajtósnak tűnik a karosszéria, de szerencsére ez csak a látszat, ugyanis a hátsó ablakkal együtt nyitható a csomagtérfedél. Így a bepakolás sokkal egyszerűbb. A 487 literes űrtartalom alapvetően átlagosnak mondható a kategóriához képest. Amennyiben viszont a plug-in versenytársakra szűkítjük a vizsgálatot, az 508 csomagtere máris a legnagyobb. Ennek oka, hogy a 11,8kW-os akkupack a hátsó ülések alatt kapott helyet, így semmit nem foglal el a csomagtérből. Sőt, a töltőkábeleknek is van külön tér kialakítva a padlószint alatti rekeszben.
Úgy vélem, hogy a folyamatos töltés a plug-in életvitel sajátja, így a napi gyakorlat valószínűleg az, hogy a 220V-os töltést az otthoni éjszakákra bízzuk, a type2 csatlakozót pedig magunkkal tudjuk vinni, ha valahol napközben kis áramot szeretnénk vételezni. Bár utcai töltésre nem vagyok biztos, hogy van értelme hagyatkozni, hiszen a tisztán elektromosan megtehető távolság valahol 30km környékén van, emiatt pedig nem biztos, hogy én nekiállnék az utcai töltés kínálta „macerának”. Persze ez utóbbi ízlés és hozzáállás kérdése, így ezúton is elnézést azoktól, akik nem így látják.
Az viszont majdnem biztos, hogy az 508 jellemzően üzleti felhasználású kocsi, így üzleti ruházatban kevéssé látom életszerűnek, hogy pár tíz kilométer hatótáv miatt koszolja össze bárki magát a kábelekkel.
Amit mindenképpen ki szeretnék emelni, az a Peugeot 508 adta vezetési élmény, amely hasonlóan a többi márkatárséhoz, nehezen vethető össze más márkával. Az élmény több, de legalább három-négy elem együttes hatásából ered: a beltér, a kormány és a vezetési pozíció, valamint a vezetést támogató rendszerek összhangjából.
A beltér elegáns és kiváló anyagok felhasználásával van kialakítva a Peugeot-ban. A többlépcsős elrendezéssel ügyesen növelik a térérzetet és egyben az anyagokkal, színekkel is több lehetőség van így játszani. A kevlár mintázatú borítás sportos, a fekete zongoralakk betétek pedig elegánssá (és persze hosszútávon sérülékennyé) teszik a környezetet. A zongoralakk bevonatú középső sáv felső részén található az infotainement rendszer, melynek kezelése számomra már nem okozott különös gondot. Gyakorlatilag a PSA konszern mindegyik járművében azonos felépítéssel, logikával készült menü rendszerének használata könnyedén elsajátítható. Mivel én már láttam hasonlót, semmi problémát nem okozott a használata, de biztos vagyok benne, hogy akinek ez a felület új, annak sem kell fél napnál többet elöltenie vele, hogy kezelni tudja. Természetesen a telefon tükrözésére is van lehetőség a közép konzol mögött elhelyezett tárolóban található USB csatlakozó segítségével. A tároló egyébként a telefon induktív töltésére is alkalmas.
A fekvő 10” -es kijelző alatt a zongorabillentyűkhöz hasonló kezelőgombok találhatóak. Ezek segítségével, mint egy gyorsbillentyű, el tudunk gyorsabban érni bizonyos funkciókat, mint a klíma kezelése, hangerő szabályzás, telefon, navigáció stb. Nagyon szép, nagyon igényes, parádés, ahogy ezt a belsőt megteremtette a Peugeot. El tudom fogadni, hogy ez egy megosztó dizájn és nem feltétlenül tetszik mindenkinek, de ez így szokott lenni minden egyedivel, amelyik nem tucat.
Szintén a belső térhez és annak hangulatához tartozik a kormány. Nem akarok unalmas lenni azok számára, akik olvastak tőlem már Peugeot tesztet, de egyszerűen ezen az érzésen nem tudok túllépni. A Peugeot kormány lényegesen kisebb, mint azt másik autóban megszokhattuk volna. Alul felül csapott formájú. Az alsó a sportosság végett, illetve bizonyára el lehet ezáltal pár centimétert csalni az autó teljes magasságából, hiszen valamivel lejjebb lehet ültetni a vezetőt. A felső pedig azért, hogy a műszerfalat takarás nélkül láthassuk. A kis méretű kormány kezelése igazán kellemes élmény, sokkal direktebb, mondhatni gokartos az érzése a használatának.
A műszerfal egyébként szintén teljesen digitális és 12,3” méretű (tehát jókora). A tesztautóban nem a legfullosabb, a 208-ban megismert 3D cockpit, hanem a már-már hagyományos (de nagyon nem az) i-Cockpit mutatja a megfelelő információt. 5-8 éve még biztos külön cikket írtam volna csak arról, hogy milyen a megjelenítés, ugyanis teljesen sci-fi, de mára mondjuk azt, hogy megszoktuk, hogy hasonló műszerfalakat láthatunk. Megjelenítésben viszont még biztos most is ez a legjobb, olyan funkciókkal, mint pl. az éjjel látó kamera. Viszont hibájának érzem, hogy viszonylag lassú a megjelenítés, illetve kevéssé testre szabható.
A vezetés támogató rendszerek és kényelmi funkciók teljes kavalkádja megtalálható volt az autóban. Kicsit furcsa volt a konfiguráció abban a tekintetben, hogy az ülés pozíciójának állítása teljes mértékben manuális volt azzal szemben, hogy minden más szempontból jócskán ki volt maxolva az extralista.
Az kiegészítő funkciók közül két dolgot érdemes kiemelni. Az egyik a sávtartó rendszer, illetve az egész második szintű önvezetés képessége. Számos autóban ez a funkció már elérhető, így a Peugeot-ban ez nem újdonság. A megvalósításban viszont élen jár a márka. A második szintű önvezetés azt jelenti, hogy az adaptív tempomat, vészfékasszisztens, sávtartó együttese képes akár a vezető beavatkozása nélkül álló helyzetig fékezni, vész fékezni, akár visszagyorsítani a meghatározott tempóig, miközben a járművet a sávban tartja. Az 508 mindezt olyan precízen és nem túlságosan agresszíven végzi, hogy tényleg támogatásnak és nem beleszólásnak éli meg az ember.
A meghajtásról nem esett még szó, pedig a modell szempontjából ez a legújabb tudás, ami elérhető. A benzin-elektromos párosítás tényleg kellemes és rendkívül nyomatékos vezetést biztosít a Peugeot zászlóshajója számára. Az automata váltó D fokozata mellett megtalálható a B fokozat is, amely választása esetén növekszik a fékezési energia visszanyerése. Így sem lesz használható az autó fékpedál nélkül, de érezhető, hogy jobban visszalassít általa. Cserébe viszont fontos plusz kilométereket tudunk nyerni tiszta elektromos közlekedéssel. A 11,8kW-os akkumulátor segítségével nagyságrendileg 30-35km tehető meg tisztán elektromos üzemmódban. Ez azt mutatja, hogy annyira nem hatékony a tisztán árammal való működés, de azért látni kell, hogy jelentős a tömeg és nem is tisztán elektromos hajtású autóról van szó. Feltöltése otthoni hálózatról 6-7 óra időt vesz igénybe, amely ideális idő, ha az éjszaka töltjük - nappal elhasználjuk módszert tudjuk és akarjuk használni. Utcai töltővel nagyságrendileg 2 óra a töltési idő.
Hogy milyen benyomásaim voltak? A Peugeot 508 önmagában egy majdnem telitalálat autó és apró hibái ellenére igazán szerethető. A PHEV meghajtás egy életforma, amelyet elsősorban a környezettudatosság diktál. Hogy mikor és kinek éri meg gazdasági szempontból, az nagyon sok paramétertől függ. Mint például a napi autóhasználat, az egyszerre megtett távolság, illetve a plusz 3 millió forint felár kifizetésének a képessége, hogy csak a legfontosabbakat említsem. De ezek, ha adottak, egy remek, szép és jól használható gépkocsit kapunk.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!