Alvázszám lekérdezés: mit tudhatsz meg és megéri-e fizetni?
Hol lehetséges az alvázszám lekérdezés ingyen? Megéri a fizetős verziót választani? Mit tudsz meg a lekérdezésből? Mennyire megbízható? Mit nem tudsz meg?
A használtautó vásárlás sajnos mindenképp kockázattal jár, hiszen egy használtautó esetében nehéz kideríteni, milyen rejtett hibák vannak a járműben, hogyan bánt vele az előző tulajdonos. A kockázat csökkentésére nyújt megoldást az alvázszám lekérdezés. Ugyanakkor ahhoz, hogy valóban sok minden kiderüljön a járműről, már fizetős szolgáltatást kell választani.
A cikkben szó lesz arról, hogy érdemes-e az alvázszám lekérdezést kifizetni, milyen információkat tudhatsz meg a kiszemelt járgányról, ezek honnan származnak, mennyire megbízhatóak az adatok. Végül pár tippet adunk ahhoz is, hogy mi alapján döntsd el, hogy tényleg jó vétel-e az autó.
Mi az alvázszám?
Az alvázszám, azaz VIN (Vehicle Identification Number) vagy németül FIN (Fahrzeug-Identifizierungsnummer) a járműhöz kapcsolódó 17 számjegyű egyedi azonosító. Ha a járművel történik valami, legyen az műszaki vizsga, baleset vagy valamilyen szervíz, ehhez az azonosítóhoz rögzítik a különböző adatbázisokba. Míg a rendszám megváltozhat, az alvázszám nem fog, így lekérdezésével a jármű egész élettörténetéről szerezhetsz információkat.
Hol találod az alvázszámot?
Az alvázszám szerepel egyrészt a járműhöz kapcsolódó okiratokon, például a forgalmi engedélyen, törzskártyán. Ezen kívül természetesen megtalálható a járművön is, a pontos elhelyezése típustól függően eltérő lehet. Az alvázszám leggyakrabban a következő pontokon szerepel az autón:
- Szélvédő bal alján
- Jobb első ülésnél
- Jobb oldali középső oszlopon
- Motortér jobb oldali tűzfalon
- Rugótoronynál
Ingyenes és fizetős alvázszám lekérdezés: mi a különbség?
Az ingyenes alvázszám lekérdezés során sokkal kevesebb adathoz juthatsz. Magyarországon az Ügyfélkapun keresztül elektronikusan, vagy bármelyik Okmányirodában lehetséges az alvázszám lekérdezés ingyen. Ebből a lekérdezésből a következő adatok derülnek ki:
- A jármű első magyarországi forgalombahelyezésének időpontja
- A műszaki vizsgán feljegyzett kilométeróra állások (azaz futásteljesítmény)
Néha már ez a két adat is elegendő lehet ahhoz, hogy kiderüljön, ha a kilométerórát visszaállították, de mivel sok autót külföldről hoznak be, ezek az adatok még nem csökkentik számottevően a rossz vásárlási döntés kockázatát.
Éppen ezért ma már több olyan szolgáltatás is hirdeti magát, amely ennél lényegesen több adatot képes szolgáltatni. Tobb szolgáltatónál az alap lekérdezés ingyenes - ilyenkor azonban csak annyit árulnak el, hogy a fizetős lekérdezésben van-e olyan adat, ami érdekes lehet a számodra. Azt viszont már csak fizetés ellenében tudhatod meg, hogy mi az.
Milyen adatokat tudhatsz meg a fizetős alvázszám lekérdezésből?
A szolgáltatók általában több ország adatbázisával dolgoznak, főleg olyan országokéval, ahonnan gyakran importálnak járműveket. Így a következő adatokhoz férhetsz általában hozzá Magyarország és külföld tekintetében a jármű lekérdezésekor:
- Általános információk
- Eredeti felszereltség
- Baleseti információk, például sérülés mértéke, becsült javítási költség
- Az autó élettörténete pl. export, tulajdonosok száma
- Szervíztörténet
- Gyári hibák, visszahívási kampányok
- Rögzített kilométeróra-állások
- Esetleges bűnügyi nyilvántartásba vétel
Mennyire megbízhatóak ezek az adatok és honnan származnak?
A fenti információk általában az autó gyártója, biztosítók, javítóműhelyek és kárszakértők által feltöltött adatbázisokból származnak, illetve a körözött autók, műszaki vizsgák adatai is látszanak. A feltöltés részletességétől függ az, hogy az adatok mennyire teljesek. Például sokszor csak vázlatos javítási kalkulációk elérhetőek, kerekített összegekkel, végösszegekkel, de van, hogy azt is feltöltik, pontosan milyen alkatrészek cseréje javasolt.
Arról azonban már nem biztos, hogy lesz információ, hogy a tulajdonos valójában a javítások mekkora részét végeztette el.
Mi az, ami nem látszik az alvázszám ellenőrzésénél?
Sajnos elég sok olyan információ van, amire nem feltétlenül derül fény az autó lekérdezésekor:
- Ha a dörzsölt tulajdonos két műszaki vizsga között állíttatta vissza a kilométerórát, de olyan értékre, ami az utolsó feljegyzett állásnál még mindig magasabb volt. (Például futott 100.000 km-t, de 80.000-ret visszaállít)
- Ha kisebb műhelyben végeztette a javításokat
- Ha olyan balesetben vett részt az autó, amiben más nem szerepelt, és nincs róla feljegyzés (például nekihajtott egy fának, de hatóság nem érkezett a helyszínre, majd egy kis műhelyben javíttatta a járművet)
- Ha olyan országban történt valami az autóval, ahonnan nincs, vagy csak nehezen értelmezhető adatok állnak rendelkezésre
Rengeteg olyan eset lehet tehát, amire az alvázszám lekérdezés során nem derül fény, ennek ellenére úgy gondoljuk, hogy nagyobb értékű, újabb autó vásárlása esetén mégis érdemes elvégeztetni a lekérdezést. Miért?
Azért, mert a megszerzett információk már így is jelentősen csökkentik annak az esélyét, hogy rossz lóra tegyél:
- Külföldi autóknál gyakran derül fény a kilométeróra babrálására
- Gyakori trükk, hogy kiszerelik a gyári extrákat, és helyette olcsóbb alkatrészeket szerelnek be.
- Fény derülhet elhallgatott balesetekre
- Ha a javítási kalkuláció összege magas, akkor sejthetjük, hogy a kár nagy volt - márpedig a nagyon összetört autó sosem lesz tökéletes
- Sőt, akár képeket is szerezhetsz az autó előéletéből
Ha nem derül fény nagy problémára az alvázszám lekérdezés során, vegyem meg az autót?
Semmiképpen se támaszkodj csak az autó lekérdezés eredményére. Az alvázszám ellenőrzésén kívül mindenképpen javasolt a következő információk beszerzése:
- Az autó műszeres átvizsgálása
- Tájékozódás használtautó tesztekből
- Tájékozódás más tulajdonosok véleményéről
Az elhallgatott balesetekről akár már te magad is tudomást szerezhetsz egy rétegvastagság mérő beszerzésével. A rétegvastagság mérőről itt írtunk bővebben.
Ha kiderül, hogy törött az autó, ne vegyem meg?
A használtautók egy jelentős részével fordult már elő kisebb-nagyobb baleset. Ez önmagában semmiképpen sem kizáró ok. Azonban azt javasoljuk, hogy olyan autót, amit már rommá törtek, inkább ne vásárolj meg, illetve bármilyen balesetes előélet jó hivatkozási alap az alkunál.
Ugyanakkor, ha az alvázszám lekérdezés alapján azt látod, hogy a kereskedő nem korrekt, túl sok az eltérés a hirdetéssel vagy a gyanús bejegyzés, akkor inkább keress másik autót.
Köteles megadni a kereskedő az autó alvázszámát?
Kötelesnek ugyan nem köteles, de a saját érdeke is, hogy ne titkolja el az információt. Ha egy kereskedő elzárkózik az adat megadásától, mindenképpen gyanakvásra ad okot, úgyhogy keress inkább másik járművet!
Összefoglalva a fent leírtakat tehát kijelenthető, hogy az alvázszám lekérdezése nagyobb értékű autóknál mindenképpen megtérül, de kisebb értékű autóknál sem feltétlenül kell rá sajnálni a pénzt. A kapott adatok ugyanis rengeteg utólagos bosszúságtól, nagy kiadástól kímélhetnek meg. Önmagában viszont az alvázszám lekérdezés kevés: mindenképpen szükséges a szakértői átvizsgálás is.
Képek forrása: freepik.com/ saját szerkesztés
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!