Milyen autóbiztosítást kössünk, ha nyaralni indulunk?
Akár belföldön, akár külföldön indulunk útnak autóval, fontos, hogy rendelkezzünk a megfelelő biztosítással, hiszen az út során nem várt kalandokba keveredhetünk. Egy komoly műszaki hiba, baleset vagy ha ellopják a gépkocsinkat, igazi rémálommá teheti a szabadságot, ráadásul nagyon komoly kiadásokkal is járhat. A kötelező biztosításon túl tehát érdemes kiegészítő biztosításokban, asszisztenciában is gondolkodni. Cikkünkben most megnézzük, hogy mire terjed ki a kötelező biztosítás, milyen kiegészítő megoldások léteznek, valamint annak is utánajárunk, hogy mely szempontok alapján érdemes gépjármű asszisztencia biztosítást kötni.
Milyen autóbiztosítással induljunk útnak?
Akár belföldre, akár külföldre utazunk, a kötelező felelősségbiztosítás (KGFB) megkötése alap. Ez minden olyan jármű esetén elengedhetetlen, amelyet bármely európai uniós országában vettek nyilvántartásba. A kötelezőnél a biztosító abban az esetben fizet, ha másnak okozunk anyagi kárt, vagy személyi sérüléssel járó baleset során kártérítésre leszünk kötelezettek.
FONTOS: A KGFB az Európai Gazdasági Térség tagállamaiban, Svájcban és a nemzetközi Zöldkártya Rendszer érintett országaiban is érvényes.
A KGFB minden esetben csak a másik, károsult fél költségeit fizeti, a miénket nem. Így például, ha a saját autónk sérül a baleset során és mi hibáztunk, akkor az elszállíttatás és a javítás költségei bennünket terhelnek.
Kinek érdemes személygépjármű asszisztencia biztosítást kötnie?
Gyakorlatilag bárkinek, hiszen egy egyszerű kötelező biztosítással nemcsak baleset esetén lehetünk bajban, hanem akkor is, ha az autónk hirtelen meghibásodik. Nincs is annál bosszantóbb, mintha az álomnyaralás, üzleti út vagy családlátogatás során a kocsi lerobban és szervizelésre szorul. A tréler, a javíttatás költsége tetemes lehet, nem beszélve az egyéb kellemetlenségekről, mint a csomagok szállítása, a továbbutazás, a szálláskeresés stb.
Az assistance szolgáltatás igazi mentőöv, akár itthon, vagy Európa más országában történik a műszaki hiba, baleset, esetleg meglovasítják gépkocsinkat. És nem is kell feltétlenül nagy dolgokra gondolni, elég egy lemerült akkumulátor, vagy egy egyszerű defekt is, hogy rémálommá változzon az utazás.
A személygépjármű asszisztencia biztosítás gondoskodik a profi autósegélyről, akár a helyszíni vagy a szervizben történő javításról, valamint annak költségeiről.
Milyen egyéb kiegészítő autóbiztosításokra lehet szükségünk?
Nézzük most meg a legfontosabb kiegészítő biztosításokat, amelyek jól jöhetnek akár magyarországi utazásunk során, vagy ha átlépjük az országhatárt.
Casco
A Casco az egyik legismertebb és legfontosabb kiegészítő biztosítás, hiszen azokra a károkra is fedezetet nyújt, amelyek egy általunk okozott baleset során a saját autónkban keletkeznek.
Továbbá olyan esetekben is fizet, ha:
- az autóban időjárási körülmények miatt keletkezik kár
- megrongálják a járművünket
- ellopják a gépkocsit
- totálkáros lesz az autó
- fának csapódunk, vagy lesodródunk az útról stb.
A Casco biztosítás megkötése alapvetően szabadon választható, azonban hitelre vásárolt autók esetén a bankok kötelezővé tehetik.
NEM ÁRT TUDNI: A Casco sem mindenható, egyáltalán nem fizet minden esetben.
Például nem leszünk jogosultak kártérítésre, ha:
- gondatlanságból kifolyólag történt a baleset
- alkoholt, kábítószert vagy egyéb tudatmódosító szereket fogyasztottunk
- túlléptük a megengedett sebességhatárt
- a gépkocsi nem rendelkezik érvényes forgalmival
- lopás esetén, ha nyitva maradt az autó ajtaja stb.
Szerződéskötés előtt mindig olvassuk figyelmesen végig a biztosítási feltételeket, amelyek társaságonként jelentősen eltérhetnek.
TUDTAD? Ha például autó életkora miatt nem tudunk Cascót kötni, akkor a gépjármű asszisztencia biztosítás remek alternatíva lehet.
Gépjármű-törés összegbiztosítás
A gépjármű-törés összegbiztosítás az adott autó aktuális piaci értékéhez képest meghatározott mértékig téríti meg a törés károkat. Szerződéskötéskor meghatározhatjuk például, hogy a gépjármű piaci értékének 40 vagy 60 százaléka legyen a kártérítés összege. Amennyiben a jármű totálkáros lesz, a biztosító maximum a kocsi árának 70 százalékát téríti. Az önrész ilyenkor 15 százalék.
Lopáskár biztosítás
Ha ellopják a gépkocsit, vagy részlopás-kár történik, a biztosító annak megfelelően fizet kártérítést, hogy mennyit ér az autó.
A biztosítás:
- Maximum 5 millió forint értékű járműre köthető
- Az önrész mértéke: 10%
Tűz-és jégveréskár biztosítás
Ez a biztosított gépkocsiban, alkatrészeiben, tartozékaiban keletkezett tűz és robbanás által keletkezett károkat téríti meg. Az önrész mértéke: 10%.
Járművön kívül szállított sportfelszerelés biztosítás
Mindenképp érdemes ebben az autóbiztosításban gondolkodni akkor, ha például kerékpározni, síelni, snowboardozni, vagy éppen szörfözni indulunk és a sportfelszerelést az autóra szereljük. A biztosítás akkor jöhet jól, ha gépkocsi töréskárt, elemi és tűzkárt szenved, és ez a sportfelszerelés sérülését vagy megsemmisülését okozza.
FONTOS: Célszerű mindig ellenőrizni a biztosítás felső határát annak fényében, hogy mekkora a szállított sporteszköz értéke.
Járjunk utána a kiegészítő autóbiztosítások feltételeinek, ha külföldre indulunk
A kiegészítő biztosításokra nem érvényesek az uniós jogszabályok. Amennyiben külföldre utazunk, mindig figyelmesen olvassuk el a biztosítás feltételeket, melyek eltérőek lehetnek az egyes biztosító társaságoknál, valamint a különböző országokban.
Gyakoriak például a térbeli és időbeli korlátozások. A biztosító kikötheti, hogy a szerződés csak Magyarország határától 100 km-en belüli körzetben érvényes, vagy mindösszes 1 hónapos tartózkodás esetén. Sőt, olyan feltétel is lehet, hogy bizonyos országokban például nem érvényesíthető a kárigény lopáskárra.
Mikre figyeljünk a gépjármű asszisztencia biztosítás megkötésekor?
Lássuk most, hogy milyen szempontok alapján érdemes gépjármű asszisztencia biztosítást választanunk!
- 24 órás rendelkezésre állás
A gépjármű asszisztencia szolgáltatás egyik legfontosabb tényezője, hogy a hét minden napján, 24 órában elérhető legyen, akár Magyarországon van szükség sürgős segítségre, akár Európa más országaiban.
- Belföldi és külföldi segítségnyújtás
A biztosítás kiválasztásakor fontos azt is megnézni, hogy a professzionális autós segítségnyújtás kizárólag belföldön, vagy külföldön is elérhető-e. Amennyiben országhatáron túli utat tervezünk, ellenőrizzük, hogy azokon a területeken, melyeken átutazunk, valamint a célországban igénybe vehető-e az assistance.
- Évjárat és futási korlát
Sok társaságnál számít a személygépjármű tömege, kora és hogy mennyit futott az autó. Nagyon hasznos olyan biztosítást választani, ahol nincs a gépjárművekre vonatkozó évjárat- és maximális futási korlát.
- Bejelentés módja
Praktikus, ha probléma esetén nem csak telefonon, hanem akár internetes felületen is könnyen és gyorsan bejelenthetjük a problémát, ezzel csökkentve az autómentés idejét.
- Javítás, szállítás, csereautó
A biztosítás jó, ha tartalmazza a helyszíni segélyszolgálatot, valamint ha az autó nem javítható, akkor a szakszervizbe szállítást. Mivel az utóbbi esetben probléma lehet a továbbutazás, célszerű olyan szolgáltatás csomagot rendelni, amely tartalmazza a csereautó lehetőséget, illetve segítséget nyújt szálláskeresésben, valamint tovább- vagy hazautazás megszervezésében.
- A gépjármű tárolása
Meghibásodás esetén fontos kérdés lehet az autó tárolása is, amennyiben a probléma éjszaka, hétvégén vagy ünnepnapon történik, amikor a szerviz zárva tart. Előnyös, ha az asszisztencia szolgáltatás tartalmazza a gépjármű tárolását a következő munkanapig, amikor a műhely fogadni tudja az autót.
- A személygépkocsi hazaszállítása
Az asszisztencia abban az esetben is nagyon hasznos lehet, ha külföldi tartózkodás esetén komolyabb műszaki problémáról van szó, és a javítás nem lehetséges 3 napon belül. Ilyen esetben a biztosítás fedezi az autó hazaszállítását is.
Autóbiztosítás: mit tegyünk baleset, lopás vagy műszaki probléma esetén?
Jöjjön most néhány jótanács, hogy mire ügyeljünk, ha utunk során probléma adódna az autóval!
- Azonnal hívjuk a biztosítót - Ha rendelkezünk biztosítással és probléma adódna, fontos, hogy a lehető legrövidebb időn belül vegyük fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal akár telefonon, akár online.
JÓ, HA TUDOD: A legtöbb gépjármű asszisztencia szolgáltatás 0-24 órás ügyfélszolgálatot biztosít és nem kell nyelvi akadályoktól sem tartanunk, hiszen a a bejelentés rendszerint magyar ügyfélszolgálatra érkezik.
- Legyen kéznél a biztosítási kötvény - A kötvény - vagy annak másolata - minden esetben legyen nálunk, mert a kötvényszámot kérni fogják a bejelentés során. Jó, ha a választott csomag szolgáltatásairól is van nyomtatott információnk, hogy könnyen ellenőrizhessük, mire fizet a biztosító.
- Ne kezdjünk intézkedni, míg nem egyeztettünk a biztosítóval - Amíg nem jelentettük a biztosítónak a problémát, fontos, hogy ne kezdjünk magán akciókba, mert így azt kockáztatjuk, hogy automatikusan elutasítja a biztosító a kártérítési igényt.
- Mindent dokumentáljunk - Fényképezzünk le az autót, a kilométeróra állást, baleset esetén a helyszínt stb., hiszen amikor már szervizben az autó, a biztosító a hiba meghatározása után bekéri ezeket. A javítás is csak akkor kezdődhet meg, ha a társaság jóváhagyta a dokumentációt. Természetesen ennek folyamata biztosítónként eltérő lehet. Sőt, magától a szerviztől is kérhetnek fényképet az autó szétbontását követően, amit szintén csatolni kell, hogy elbírálják és jóváhagyják a kárigényt.
Europ Assistance: 25 éves tapasztalat az asszisztencia területén
Az Europ Assistance tapasztalt kollégái leveszik az ügyintézés és szervezés minden terhét a vállunkról, így biztonsággal kelhetünk útra akár belföldön, akár külföldön. 60 éves piacvezető nemzetközi háttérrel és 25 éves asszisztencia tapasztalattal biztosítják professzionális autós segítségnyújtást műszaki meghibásodás, baleset vagy önhiba esetén.
7000 állandó munkatársuk 300 millió emberről gondoskodik szerte a világon, így az utazás közben felmerülő problémák megoldását valódi szakemberek segítik itthon és Európa-szerte a nap 24 órájában.
10 érv, hogy miért érdemes az Europ Assistance-ot választani
- Magyarországon elsőként törölték el a gépjármű életkorára és a lefutott kilométerekre vonatkozó felső korlátot, így az idősebb autóval rendelkezők is bátran igénybe vehetik az AutoSOS szolgáltatást.
- Belföldön a digitális AutoSOS szolgáltatásnak köszönhetően még telefonálni sem kell baleset vagy műszaki hiba esetén. Egy dedikált link segítségével online felületen kérhető segítség. Ezt követően a bajba jutott tájékoztatást kap, hogy a segítségnyújtó partner mikor érkezik, illetve annak elérhetőségeit is megkapja.
- Az Europ Assistance vállalja Magyarország területén az 1 órán belüli kiérkezést.
- Amennyiben az autót helyszínen nem lehet javítani, a jármű elszállításra kerül a legközelebbi, legfeljebb 50 km távolságra fekvő szakszervizbe, amely alkalmas az autó tartós és üzembiztos megjavítására.
- Amennyiben a szerviz zárva tart, következő munkanapig biztosítja az autó tárolását.
- Ha a gépkocsi helyszíni javítása nem lehetséges, a szervizelés idejére - maximum 3 napra - bérautót biztosít, melynek bérleti díját az Europ Assistance megtéríti.
- A társaság vállalja a hazautazás vagy továbbutazás megszervezését tömegközlekedési eszközökkel, taxival, valamint több, mint 6 órás út esetén repülővel.
- A gépkocsiban utazók legfeljebb 2 éjszakára ingyenes szállást is választhatnak egy közeli szállodában az autó javítása idejére.
- Abban az esetben, ha a gépjármű 3 napon belül nem javítható, a társaság intézi a gépjármű hazaszállítását külföldről.
- A cég megszervezi a visszautaztatás is - vonattal vagy 6 órásnál hosszabb út esetén repülővel - abban az esetben, ha elkészül gépjármű javítása külföldi szervizben.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!