A fagyálló hűtőfolyadék összetétele utántöltése és cseréje
Fagyálló hűtőfolyadék kisokosunkból minden fontos infót megtudhatsz a hűtőfolyadék pótlásával, a fagyálló folyadék használatával kapcsolatban.
A fagyálló hűtőfolyadék, vagy röviden hűtővíz kulcsfontosságú a járművek megfelelő működése szempontjából. Mégsem kap mindig elég figyelmet a járműtulajdonosok részéről. Gyorstalpaló kisokosunkban igyekeztünk minden olyan alapvető információra kitérni, ami egy laikus autósnak is praktikus lehet ebben a témában.
Cikkünkből megtudhatod:
- pontosan mi is az a hűtőfolyadék,
- melyek a fagyálló folyadékok főbb típusai,
- mire érdemes ügyelni a fagyálló folyadék utántöltése során
- mitől függ a hűtőfolyadék csere időpontja
- és mire kell figyelni a fagyálló koncentrátum hígítása kapcsán.
Mi az a hűtőfolyadék?
Annak ellenére, hogy az elektromos autók egyre népszerűbbek, az utakon még mindig a belső égésű motorokkal hajtott járművek vannak többségben. Márpedig az ilyen motorok hőmérséklete kb. 600–1000 °C működés közben, így elengedhetetlen hatékony hűtéséről gondoskodni.
Míg a kétütemű motorok esetében ez gyakran léghűtés, a négyütemű erőforrásoknál általában folyadékhűtéssel találkozhatunk. Bár sokszor hűtővíznek hívjuk, valójában a motor hűtőfolyadéka egy sokkal komplexebb, többféle összetevőből álló és funkciót ellátó anyag.
A hűtőfolyadék fő funkciói:
- a motorblokk hőmérsékletét működés közben optimális tartományban tartja, megakadályozza a túlhevülését,
- a motor leállításakor hirtelen keletkező hősokktól is védi a motorblokk elemeit,
- korrózióvédő összetevői megakadályozzák a hűtőkör fém alkatrészeinek idő előtti elhasználódását, kopását.
Fagyálló hűtőfolyadék összetétele, fajtái
A motor hűtésére tulajdonképpen a desztillált víz is megfelelne, hiszen a víz is jó hőközlő, hővezető közeg. Csakhogy azokon a területeken, ahol télen fagypont alá esik a hőmérséklet, a sima víz megfagyna, és szétrepesztené a motorblokkot.
Ezért kell a hűtőfolyadékhoz olyan fagyálló tulajdonságú adalékokat keverni, amelyek a legkeményebb mínuszok idején sem engedik ezeket megszilárdulni. Az európai szabványok előírásai szerint a hűtőfolyadékok legalább -35 Celsius fokig ellen kell hogy álljanak a fagynak. A mai, modern fagyálló folyadékok azonban általában ennél jóval nagyobb hideget is elviselnek anélkül, hogy megdermednének.
A fagyálló folyadékok csoportosítása az összetételük alapján
A fagyálló hűtőfolyadékokat hatóanyagukat hagyományosan három nagy csoportba soroljuk.
1. Hagyományos vagy szervetlen fagyálló folyadékok
Hatóanyaguk valamilyen szervetlen sav, emellett szilikát- és foszfáttartalmuk gondoskodik a hűtőrendszer fém alkatrészeinek korrózióvédelméről. Ezek vékony bevonatot képeznek a fémfelületeken, ami rontja a hűtőfolyadék hőátadó potenciálját.
A régebbi gyártástechnológia következtében ezek a fagyálló folyadékok nem is bírják olyan sokáig, 1-2 év, illetve 40-50 ezer kilométer után cserélni kell őket.
Olyan hűtőkörbe soha ne használd, ami alumínium alkatrészeket tartalmaz, mert ezt a fémet egyes összetevőik károsíthatják.
2. Szerves fagyálló hűtőfolyadékok
A fő komponensük valamilyen szerves sav, leggyakrabban propilén-glikol vagy etilén-glikol. További szerves savakat is tartalmazhatnak, azonban általában egyáltalán nem található bennük foszfát és szilikát. Így aztán a hővezető faktoruk is sokkal jobb, mint az előző kategóriába tartozó hűtőfolyadékoké.
Jóval tartósabbak is, akár 4-5 évet, illetve 250-300 ezer kilométert is kibírnak csere nélkül
3. Hibrid fagyállók
A két fenti kategória keresztezése: bizonyos szerves és szervetlen összetevők egyaránt jelen vannak ezekben a hűtőfolyadékokban. Épp olyan tartósak, mint a szerves fagyállók, ugyanakkor szervetlen adalékanyagaik ellenére bármilyen, alumínium hűtőkörben is alkalmazhatók.
A fagyálló hűtőfolyadékok kompatibilitása
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy pusztán a fagyálló hűtőfolyadék színe alapján vásárolnak belőle, ha utántöltésről vagy cseréről van szó.
Ha adhatunk egy jó tanácsot, soha ne szerezd be így, csak a fagyálló folyadék színe szerint az autó hűtőfolyadékát. Mivel mindhárom fent említett fagyálló típus alapvetően színtelen, csak a gyártókon múlik, hogyan színezik ezeket.
Vegyük példának a Volkswagen hűtőfolyadékait, amelyek többsége általában rózsaszín fagyálló: ilyen a G12 fagyálló és a G13 fagyálló is. Azonban ha nem azt töltöd rá az autódban lévő hűtőfolyadékra, amelyik benne van, vagy amelyik kompatibilis az autód típusával máris kész a katasztrófa.
A szabványok rendszerint felülről lefelé kompatibilisek, de vannak kivételek. A G12 hűtőfolyadék például nem vegyíthető a G11 fagyállóval, sőt, még “testvérével”, a G12+-szal sem. Emiatt soha ne a hűtőfolyadék színéből vagy nevéből indulj ki, hanem mindig kövesd a gépkönyv, illetve a gyártó utasításait.
A már említett VW-csoport autóinál a kiegyenlítő tartály felirata is iránymutatást nyújt a megfelelő hűtőfolyadék kiválasztásához. Ha azonban a legkisebb kétséged is támad, inkább fordulj szakemberhez, nehogy végül többe kerüljön a leves, mint a hús. Ő biztosan tudni fogja, milyen hűtőfolyadék kell az autódba.
Fagyálló hűtőfolyadék utántöltés: mire kell figyelni?
A hűtővíz utántöltése: csak desztillált vízzel
Az ivóvíz, akár csapvízről, akár bármilyen palackozott vízről van szó, sokféle ásványi anyagot, ásványi sót tartalmaz. A jármű hűtőrendszerébe kerülve ezek kicsapódnak és lerakódnak a hűtőkört alkotó alkatrészek belső felületén. Ez jelentős korrózióval jár és idővel el is dugulhat a rendszer.
Ezért a hűtővíz utántöltéséhez kizárólag desztillált vizet használj.
Mennyi a normális hűtővíz fogyás?
Ha kicsit fogy a hűtővíz, az természetes, minimális párolgás elfogadható. Ha a hűtőfolyadék szint ellenőrzésekor akár csak egy milliméterrel is a minimumjelzés felett van a vízszint, az még normális.
Amikor azonban rövid idő alatt radikálisan csökken a mennyisége, haladéktalanul fel kell deríteni a hűtőfolyadék fogyás okait. Az autó alatt keletkező tócsa például arra utalhat, hogy a csövek, csatlakozások, tömítések eresztenek. Ha viszont az utastérben van a szivárgás, elképzelhető, hogy a fűtőradiátor a ludas. Ezekben az esetekben mindenképpen érdemes szervizbe vinni a kocsit.
Mikor időszerű a fagyálló hűtőfolyadék cseréje?
A hűtővíz cseréje minden autó esetében más, nem lehet általánosan érvényes időtartamot meghatározni.
Mitől függ a hűtővíz cseréjének időpontja?
Néhány kulcstényező, ami befolyásolhatja a jármű hűtőfolyadék cseréjének ütemezését:
- a jármű kora;
- a jármű típusa
- a hűtőfolyadék fajtája;
- a karbantartás rendszeressége;
- a hűtőkör állapota;
- a kocsi futásteljesítménye stb.
Mindezek függvényében egy idős, elhasználódott, kevésbé karbantartott autó esetében akár az évenkénti hűtőfolyadék csere is indokolt lehet. A 2012 után gyártott, korszerű típusoknál pedig akár 10 év is eltelhet két hűtővíz csere között. Sőt, vannak olyan típusok is, amelyeknél a rendszer megbontásáig nem kell cserélni a gyárilag beletöltött hűtőfolyadékot.
A gyártók általában az autó szerviztervében, gépkönyvében közlik a hűtővíz csere optimális időtartamát. Arra is van példa, hogy a motortérben vagy a kiegyenlítő tartályon elhelyezett matrica tartalmazza ezt az adatot. Amennyiben ez a dokumentum nem áll rendelkezésre vagy bizonytalan vagy, mindenképpen javasolt egy márkaszervizhez fordulni.
Hűtővíz csere: házilag próbálkozzunk vagy bízzuk szakemberre?
Az eddigiekből is kiderült, hogy a hűtőfolyadék cseréje nem olyan egyszerű rutinművelet, mint például egy kerékcsere. Ráadásul egyes típusoknál légtelenítés is kell a hűtővíz cseréhez, amit otthon bajos kivitelezni.
Idősebb autóknál a fagydugók cseréjére is szükség lehet, amelyeknek fontos feladatuk van. Ha ugyanis valahogyan (például a nem megfelelő fagyálló használata miatt) a rendszerben megfagy a hűtőfolyadék, a jég ezeket a dugókat rúgja ki, ahelyett, hogy a motorblokkot tenné tönkre. Ezt a műveletet is érdemes inkább egy hozzáértő szerelőre hagyni.
Hűtőfolyadék utántöltés: miért fontos a tömény fagyálló koncentrátum megfelelő hígítása?
A szaküzletekben, benzinkutakon előre bekevert, kész hűtőfolyadékot is vehetsz, de fagyálló koncentrátum is hozzáférhető. Az előbbivel egy az egyben utántöltheted a hűtőfolyadékot, ha túl alacsony a szintje, mondhatjuk, hogy “konyhakész”. A koncentrátumot azonban fel kell hígítani, pontosan a flakonon leírtaknak megfelelően.
Ez nagyon fontos, mert a tömény fagyálló (illetve a fő hatóanyagát jelentő etilén-glikol) dermedéspontja magasabb, mint megfelelő arányban desztillált vízzel hígítva. Magyarán, bármennyire is hihetetlennek tűnik laikus szemmel, a hígabb fagyálló oldat adott esetben jobban véd a fagyás ellen, mint a töményebb.
Ezért fontos, hogy akár készre kevert fagyállóval, akár fagyálló koncentrátummal, akár desztillált vízzel töltöd után a hűtővizet, lehetőség szerint mindig ellenőrizd a fagyáspontját. Ezt egy fokolóval vagy egy refraktométerrel is megteheted, ezeket már néhány ezer forinttól be lehet szerezni. A kettő közül a refraktométer jóval pontosabb, mert a folyadék fénytöréséből kiindulva állapítja meg a dermedési pontot - erre utal a másik elnevezése is: optikai fagyállómérő. A fokoló egy egyszerűbb és olcsóbb eszköz, ami a fajsúly alapján határozza meg a fagyáspontot, de ez is használható a megfelelő arányok eléréséhez.
Többféle műszer is található a piacon, amivel megmérhetjük a hűtőfolyadék fagyáspontját. A pontosabb a folyadék fénytörése alapján mérő refraktométer, de van lehetőség a folyadék sűrűsége alapján is megállapítani a fagyáspontot.
Tehát összegezzük, mire kell figyelni a hűtőfolyadék utántöltésénél:
- Készre kevert, hígított hűtőfolyadékot vagy fagyálló koncentrátumot használsz?
- Utóbbi esetben pontosan kövesd a flakonon leírt hígítási arányokat.
- Utántöltés esetén ellenőrizd a rendszerben lévő hűtővíz dermedéspontját, és ehhez igazítsd a beletöltött folyadék töménységét.
- Soha ne töltsd teljesen tele a hűtőkört, hogy ha még pótolni kell - akár a vizet, akár a fagyállót - tudd korrigálni az ideális fagyáspont elérése érdekében.
- Az előírások szerint -30-35 Celsius fok az a dermedéspont, ami optimális. A gyakorlatban a mi éghajlatunkat és az enyhébb teleket figyelembe véve -25 fok is elegendő lehet.
- Soha ne használj csapvizet az utántöltéshez, csakis desztillált vizet.
- Lehetőleg a hűtőrendszerben lévővel azonos hűtőfolyadékot alkalmazz. Egyéb esetben feltétlenül bizonyosodj meg róla, hogy a fagyálló folyadék kompatibilis a rendszerben lévővel és az autó típusával.
Ha bizonytalan vagy, ne kockáztass, inkább fordulj szakemberhez. A hűtővíz csere vagy utántöltés sokkal kevesebbe kerül, mint az a kár, amit a nem megfelelő folyadék használatával vagy a rosszul eltalált hígítási aránnyal okozhatsz.
Reméljük, sikerült praktikus információkat, hasznos tippeket és talán egy átfogó képet is adnunk a hűtőfolyadék témájában. Mindenkinek tökéletesen működő járműveket és gondtalan, élvezetes autózást, illetve motorozást kívánunk!
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!