Fényszóró-polírozás: házilag vagy szervizben érdemes elvégezni?
A fényszóró polírozás házilag vagy szervizben éri meg jobban? Mi a polírozás menete? Vannak az autólámpa polírozásnak műhelytitkai? Cikkünkben ezekre, és a témával összefüggő egyéb kérdésekre is választ kaphatsz.
Amikor valaki azon gondolkodik, hogy sok évet megélt autójának melyik alkatrésze szorulna felújításra, általában nem a besárgult fényszóró jut elsőként az eszébe. Végül is világít - nem igaz? Akkor meg mi a gond? Kicsit sárgább, kicsit homályosabb, de a mienk.
Csakhogy, amint majd látni fogjuk, a problémát egyáltalán nem lehet ennyivel elintézni - bizony nagyon is indokolt lehet az autólámpa polírozása.
Mi okozza az autó fényszórójának bemattulását?
Mielőtt részletesen is belemennénk a fényszóró-polírozás műhelytitkaiba, először vegyük sorra, mi okozza az autólámpa bemattulását. A válasz a lámpabúrák anyagában keresendő. Nagyjából két évtizede ugyanis az üveget ezen a téren felváltotta a polikarbonát. Ez a műanyag sok szempontból jóval praktikusabb: nem törékeny, jóval kisebb a súlya, nagyobb az ütésállósága és lényegesen könnyebb megtervezni és gyártani.
Az előnyök mellé azonban egy hátrány is társul: a rajta lévő speciális lakkréteg idővel oxidálódik, ami sárgábbá és homályossá teszi a búrát.
Ennek legfőbb oka a napfényben lévő UV-sugárzás, de hozzájárul számos egyéb tényező, mint például:
- nem megfelelő tisztítószerek használata,
- kavicsfelverődés,
- gépi autómosás stb.
A végeredmény pedig egy csúnya, sárgás árnyalatú, homályos autófényszóró.
Matt fényszóró: akár a műszaki is múlhat rajta
A homályos fényszóró nem csak esztétikai probléma
Egy besárgult, matt fényszóró sokat ronthat a jármű megjelenésén, ami elsősorban akkor jelent gondod, ha el szeretnéd adni, és egyébként kiváló a műszaki állapota. Ilyenkor megéri áldozni a lámpa polírozására, mert az autó fényes, tiszta “tekintete” bőven megtérül a nagyobb eladási ár révén.
A műanyag lámpabúra bemattulása azonban ennél jóval súlyosabb következményekkel jár. Az autó lámpájának fényét ugyanis jelentősen befolyásolja a búra állapota. Hiába világít és működik maximális teljesítménnyel a benne lévő izzó, hiába veszi fel és veri vissza a fényét tökéletesen a mögötte elhelyezett tükör, ha homályos a lámpabúra.
Hogyan úszhat el a műszaki vizsga egy homályos autófényszórón?
Milyen gondokat okozhat pontosan a matt fényszóró? Lássuk a legfontosabbakat:
- Az autós a gyengébb fényben kevésbé tud tájékozódni.
- A rosszul megvilágított autó szemből is csak később és rosszabbul észrevehető.
- A halványabb fénykéve eredetileg rendkívül pontosan kalibrált iránya módosulhat, így elvakíthatja a szembejövő autósokat.
Mindezekből kifolyólag akár az is megeshet, hogy egy gépjármű a műszaki vizsgán is megbukik a túlságosan homályos fényszóróknak köszönhetően. A fentiek alapján ez nem is csoda, hiszen a nem elég erősen, rossz irányba világító fényszórók a KRESZ egyik legfontosabb elvét sértik meg.
Ami úgy hangzik, hogy: “Látni és látszani”. Márpedig egy nem megfelelően megvilágított autó nem is látszik megfelelően. A vezetője pedig lényegesen rosszabbul látja az úttestet, a jelzőtáblákat, a közlekedést elősegítő információkat és végül, de nem utolsósorban a forgalomban résztvevő többi járművet. Ebből pedig akár nagyon súlyos balesetek is keletkezhetnek.
Fényszóró-polírozás házilag: a fogkrémtől a WD40-ig
Itt mifelénk, Ká-Európában nagy hagyománya van a sufnituningnak - ez alól a fényszóró-polírozás sem kivétel. Néhány szempontot azonban mindenképpen érdemes mérlegelni, mielőtt úgy döntesz, hogy jó ötlet az autólámpa-polírozás házilag.
1. Előkészületek a fényszóró-polírozáshoz
- Az első, vagy inkább a nulladik lépés a fényszórók alapos megtisztítása.
- Ezután maszkolószalaggal ragaszd körbe a fényszórók peremét. Ez nagyon fontos annak érdekében, hogy a polírozás során nehogy véletlenül megsérüljön az autó fényezése, festése.
- Figyelj oda rá, hogy ott legyen a kezed ügyében minden, a polírozáshoz szükséges eszköz és anyag:
- excenteres csiszológép
- a szükséges csiszolókorongok
- polírozópaszta, -folyadék vagy más anyag (WD40, fogkrém vagy akár sima csapvíz)
- puha szivacs
- törlőkendő
2. Nem mindegy, mivel és hogyan fogsz neki
Az internet és a Youtube hemzseg a tuti tippektől, ha fényszóró-polírozásról van szó. Sokak szerint például hatékony a fényszóró-polírozás fogkrémmel. Mások arra voksolnak, hogy a fényszóró-polírozás WD40 használatával lesz igazán eredményes. De akadnak, akik egyéb anyagokra, például az étolajra esküsznek.
A WD40 és a fogkrém alkalmazására is igaz, hogy azonnali, gyors javulást produkálnak. Vagyis a fényszóró látványosan áttetszőbbé válik - egy fokkal. Ha tehát gyors megoldást keresel, és más nincs kéznél, ezeket is használhatod. Más kérdés, hogy mivel sem a fogkrémet, sem a WD40-et, sem pedig az étolajat nem erre találták ki, képtelenek elbánni a besárgult, oxidálódott, kőkemény lakkréteggel. - így aztán ezektől egy bemattult fényszóróbúra soha nem fog rendesen kifényesedni. Valamilyen eredményt tehát elérhetsz velük, de az biztosan nem lesz tartós.
Ugyanez igaz a fényszóró-polírozáshoz használt eszközökre is. Ha nincs otthon kifejezetten erre való excenteres csiszológép, akkor a flexre vagy fúróra eszkábált csiszolókorong is biztos megteszi - gondolják sokan. De arra, hogy mekkorát tévedtek, csak akkor jönnek rá, amikor a flex vagy a fúró túlpörög. Ilyenkor aztán a csiszolókoronggal jelentős kárt tehetnek a lámpabúrában, akár meg is égethetik.
3. Drágább a leves, mint a hús?
Ha egyébként nem vagy egy ezermester típus, akkor érdemes számba venned, hogy mennyire jó ötlet belevágni az otthoni polírozásba, főleg egyetlen autó esetén. Először is szerezned kell egy excenteres csiszolót - ha nem tudsz kölcsönkérni valamelyik ismerősödtől, akkor pedig venned kell vagy bérelni. Szükséged lesz maszkoló szalagra, polírozópasztára - és így tovább.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy mennyire lehet megtanulni a fényszóró-polírozás művészetét mondjuk a Youtube-ról. Elméletben persze tökéletesen el lehet sajátítani ezt az internetről is. Csakhogy a megfelelő mozdulatok, fogások, vagyis a szakértelem és a rutin mindenképpen hiányozni fognak - főleg, ha egyébként sem szoktad magad bütykölni a verdát. Például nem szabad erősen rányomni a csiszológépet a búra felületére, csak enyhe nyomással érdemes csiszolni - és ez csak egy a fényszóró-polírozással kapcsolatos műhelytitkok közül.
Hogyan történik az autólámpa-polírozás a szervizben?
A fényszóró-polírozás menete a szervizben
- A fényszóró-polírozás első fázisa a száraz csiszolás. Először durvább (például 500-as szemcseméretű) csiszolókoronggal távolítják el a korrodálódott, megkeményedett, homályos lakkréteget.
- Ezután egy finomabb (általában 800-as) koronggal is megismétlik ezt a műveletet.
- A következő fázis a vizes csiszolás, az előzőeknél is nagyobb szemcseméretű (1000-res) csiszolópapírokkal. Egy professzionális autószerelő műhelyben persze nem fogkrémmel vagy WD40-nel próbálkoznak, hanem speciális polírozó folyadékot használnak. Ennek hatékonysága a műszaki vagy autós boltokban kapható polírpasztákét is felülmúlja.
- A vizes csiszolást is megismétlik egy sokkal finomabb (3000-res) csiszolókoronggal.
A polírozás befejezése fényszóró-lakkozás vagy fényszóró-fóliázás
A polírozás elvégzése után javasolni szokták, hogy az autólámpa kapjon valamilyen védőréteget. Ennek hiányában ugyanis a cikk elején felsorolt okokból kifolyólag 2-3 év elteltével ismét elveszíti a fényét. A védőburkolat kétféle lehet: lakkréteg, vagy pedig védőfólia.
Ezért előnyös a fényszóró-lakkozás
Egyik szerviz erre, a másik arra esküszik, és biztos, hogy bármelyik jobb a semminél. Akik szerint a fényszóró-lakkozás az optimális megoldás, azt hangsúlyozzák, hogy nem véletlenül kap gyárilag is ilyen burkolatot az autók fényszórója.
Mi szól a fényszóró-fóliázás mellett?
A fényszóró-fóliázás hívei szerint azonban a lakk kevésbé hatékony a kőfelverődéssel szemben. Ha egy kő vagy kavics megrepeszti a lakkréteget, oda azonnal beszivárog az esővíz, és elindul az oxidáció, a lámpabúra gyorsan korrodálódik. Ez főleg azokat a járműveket fenyegeti, amelyeket sokat használnak autópályákon. A fólia viszont eredményesebben véd ilyen esetekben, és tartósabb is a lakknál - állítják a “fóliások”.
Mennyi a fényszóró polírozás ára egy szakszervizben?
Az árak nagyjából 10 és 60 ezer forint között szóródnak, de 20 ezer forint alatt aligha számíthatunk komolyan vehető eredményre. Van, ahol a fóliázásért még legalább egy húszast elkérnek, figyelembe véve azonban, hogy mennyivel tartósabb a védőfóliával ellátott autólámpa, érdemes lehet rááldozni ezt az összeget.
Főleg, ha azt nézzük, hogy még az olcsóbb, népszerű típusok esetében is 40-70 ezer forint lehet egy új utángyártott fényszóró. Ha pedig eredeti, gyári darabot választunk, illetve drágább autóról van szó, ez az összeg akár félmillióig is felkúszhat.
Az autófényszóró polírozása: összegzés
Összefoglalva tehát: érdemes alaposan átgondolni, megéri-e neked az fényszóró-polírozás otthon, vagy érdemes inkább szakemberre bízni ezt a műveletet.
Ha megvan hozzá a kellő szakértelmed, rutinod, és a szükséges eszközök, anyagok - vagy legalább ezek egy része - is rendelkezésre állnak, akkor jó ötlet lehet megpróbálkozni vele. De még ekkor is fel kell rá készülni, hogy az eredmény nem lesz olyan, mintha egy szervizben végeztetnéd el a fényszórók polírozását. Ha viszont egyébként nem szoktad otthon javítani az autódat, mindenképpen jobban jársz, ha egy szakembert bízol meg ezzel a feladattal.
Képek: Freepik
Kulcsszavak: fényszóró polírozás, matt fényszóró, polírozás menete, autó fényszóró polírozás, autólámpa polírozás, autó fényszóró, műanyag lámpabúra, fényszóró polírozás házilag, fényszóró polírozás fogkrémmel, fényszóró polírozás wd40, fényszóró lakkozás, fényszóró fóliázás, lámpa polírozás, fényszóró polírozás ár, autólámpa polírozás házilag, fényszóró polírozás otthon,
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!