Futómű beállítás: a legfontosabb tudnivalók
A rosszul beállított futómű a jármű károsodásához vezet és a biztonságot is csökkenti. Hogyan zajlik? Mennyi időnként szükséges? Mitől függ az ára?
Futómű beállítás: ne hanyagold el! A legfontosabb tudnivalók
Az elállítódott futómű számos kellemetlenséget okozhat. A futómű alkatrészei és a gumik idő előtt elkopnak, a vezetési élmény jelentősen romlik és ami talán a legfontosabb: a jármű kevésbé biztonságos. Mindez megelőzhető a mindössze tíz-tizenötezer forint nagyságrendű futómű beállítással, amit mégis sokan elmulasztanak. A cikkből megtudhatod, hogy mi az és hogyan zajlik a futómű beállítás, mitől függ a futómű beállítás ára. Abban is segítséget nyújtunk, hogy hogyan válassz szervizt.
Mi a futómű beállítás és miért van rá szükség?
A helyesen beállított futómű biztosítja a jármű maximális úttartását, ezzel a biztonságos közlekedést és a megfelelő vezetési élményt. Éppen ezért célszerű a futóművet rendszeres időnként ellenőriztetni. A futómű beállítás során egy speciális felszerelés segítségével megvizsgálják, hogy az autó kereke egymással összehangolva futnak-e, és ha szükséges, visszaállítják a gyártó által megadott értékeket.
Miért érdemes rendszeresen hordani az autót futómű beállításra?
A rosszul beállított futómű, vagy egy nem felfedezett hibás futómű alkatrész sajnos jelentős károkat képes tenni szeretett autódban. Lássuk, miért ne hanyagold el a futómű beállítást!
- A gumiabroncsok idő előtt elkopnak (Gondolj bele, hogy mondjuk az első tengelyen idő előtt elkopott gumik árából hány futómű beállítás jönne ki)
- A többi futómű alkatrész élettartama is jelentősen megrövidül - de a gömbfejek, kerékagycsapágyak, felfüggesztések is károsodhatnak
- Mivel az a gumiabroncsok nem tudnak megfelelően tapadni az úttestre, ezért megnő a féktáv, a kanyarodás, de az egyenes irányú haladás is instabilabbá válik - egyszóval kevésbé biztonságos vezetni a járművet
- Nem utolsósorban pedig meglehetősen kényelmetlen és fárasztó vezetni az autót: a kormányt egyfolytában ellen kell tartani, és egy kisebb nyomvályú is képes eltéríteni a járművet
Extra előny, hogy a futómű beállítása során nem csupán a meghibásodott futómű-alkatrészekre és a beállítási hibákra derül fény, de sokszor a rejtett problémákat is felfedezik. Így egyúttal azt is megtudhatod, ha esetleg folyik az olaj, repedezik a fékcső, vagy gond van például a kipufogóval vagy a féltengellyel.
Hogyan ismerheted fel ha futómű beállításra van szükség?
Van pár jel, ami azt mutathatja, hogy elállítódott a futómű, vagy esetleg hibás valamelyik alkatrész:
- Nagyon tipikus jelenség, hogy az autó egyenes, sík úton elhúz valamelyik irányba és ellen kell kormányozni
- A gumiabroncsok egyenletlenül kopnak: például a szélén, vagy belül fűrészfog-szerűen
- A gumik már a kisebb kanyarokban is nyikorognak
- A kormány ferdén áll, pedig a kerekek egyenes állásban vannak
- A kormány nem tér vissza alaphelyzetbe a kanyarodás után
- 60 km/h felett a kormány rázkódik (ez egyébként adódhat a gumik nem megfelelő súlyozottságából is)
- Az autó ráz fékezés közben (ez sem egyértelmű jel, hiszen a fékrendszer hibáját is jelezheti)
Azt viszont ne várd, hogy a műszerfal bármit visszajelez arról, hogy elállítódott a futómű - sajnos ezt a hibát nem érzékeli a computer.
Mennyi időnként kell elvinni az autót futómű állításra?
Mielőtt a kérdést megválaszolnánk, összegyűjtöttük, hogy mi minden okozhatja a futómű elállítódását.
A leggyakoribb ok, ha a jármű kerekeit, futóművét nagyobb ütések érik. Ilyen ütéseket a jó minőségű magyar utakon sajnos nem ritkán kap az autó - sajnos még a komolyabb sérülések se ritkák. Nem segítesz azzal sem, ha rendszeresen magas járdára parkolsz, vagy parkolás közben leveszed a járdaszegélyt. Egy esetleges defekt is járhat a futómű elállítódásával, de önmagában a gumik cseréje után is érdemes a futómű beállítást elvégeztetni.
Visszatérve az eredeti kérdésre, a gyártói ajánlás nincs arról, hogy milyen gyakran kell ellenőriztetni a futóművet, de a szakemberek a következőket javasolják.
- A legjobb, ha minden szezonális gumicsere után ellenőrizteted a futóművet
- Ugyanez érvényes a defekt utáni gumicserére is
- Bármilyen futómű-alkatrész cseréje után szükséges a vizsgálat
- 10-15.000 km-enként mindenképpen javasolt a futómű beállítás
A futómű beállítás mennyi idő?
A jármű kategóriájától függően valahol 30 perc és 2 óra közt van a futómű beállításának az időtartama.
A futómű beállítás menete
Ahogy már említettük, a futómű-beállításához speciális felszerelés szükséges, aminek egy fontos része a keréktárcsákra rögzített tükrös, lézeres bilincs. Ezeknek a bilincseknek a segítségével lehet ugyanis bemérni a futómű állását, pontosan mérni a szükséges távolságokat és ezzel felfedezni az esetleges eltéréseket.
A másik fontos elem az a számítógépes szoftver, amely a forgalmi engedély adatai alapján tartalmazza a gyári beállításokat és ezeket összehasonlítja a mért adatokkal.
Mielőtt elkezdenék azonban a futómű konkrét beállítását, mindig ellenőrzik, hogy minden rendben van-e a futómű alkatrészeivel, a futóművet ugyanis csak a hibás elemek cseréje után lehet beállítani.
És most lássuk, mi mindent ellenőriznek a futómű beállítása során:
- Tengelytáv: ez az elülső és hátsó tengely távolságát jelenti
- Nyomtáv
- Csapterpesztés: ez a beállítás adja a kormány visszatérítő erejét, tehát, hogy kanyarodás után a kormány visszatér egyenesbe
- Utánfutás szöge: szintén a kormány egyenes irányú önbeállását segíti elő, valamint biztosítja a kormányzás iránystabilitását is
- Kerékdőlés: lényege, hogy az abroncs egyenletesen érintkezzen az aszfalttal.
- Pozitív kerékdőlés esetén a kerekek kissé kifelé állnak, a gumi kívül kopik
- Negatív kerékdőlés esetén a kerekek kissé befelé állnak, a gumi belső része kopik jobban
- Kerékösszetartás: az egy tengelyen elhelyezkedő gumiabroncsok első és hátsó részének a távolságát mérik össze
- Ha az elülső részek közelebb vannak, mint a hátulsó részek, akkor megint csak kívülről kopik a gumiabroncs, ezen kívül pedig az alulkormányzottság jellemző
- Ha a hátsó részek vannak közelebb, a gumi jellegzetes fűrészfog jellegű mintázatban, belül kopik - ezt kézzel is könnyen kitapinthatod. Erre az esetre jellemző az az érzés is, mintha a jármű túl élesen venné be a kanyart
- Kanyarodási szög: a kormány egyenes állásánál, majd 20°-kal eltekerve méréseket végeznek, amelyek eredményeivel tovább finomítható a csapterpesztés, kanyarodási szögeltérés, utánfutás beállításai
Hogyan válassz szervizt?
Érdemes modern felszereléssel ellátott szervizt választani a futómű beállításra. Ennek kiemelt jelentősége van, ha modern az autód: például egy kormányszög jeladós autónál a helytelen kalibrálás a kipörgésgátló, kanyarfényszóró hibás működéséhez vezethet, a műszerfal pedig úgy világíthat, mint a karácsonyfa.
Ezen kívül pedig figyelj a korrekt, átlátható árazásra, a gyors javítási határidőkre, illetve arra, hogy előre tájékoztassanak mindenről.
Futómű beállítás árak: mire számíthatsz?
Végül pedig jöjjenek a piszkos anyagiak: mennyibe fog kerülni a futómű beállítása? Ez a következő tényezők függvénye:
- Mennyire modern a szervizben található felszerelés
- Milyen kategóriájú a gépjármű
- Mekkora a kerékméret
- Mennyire van elállítódva a futómű?
Bár a fentiek eredményeznek némi eltérést az árazásban, de nagyságrendileg 10-20 ezer forint elegendő lesz.
Többletköltség akkor jelentkezhet, ha az ellenőrzés során hibás alkatrészt, például eldeformálódott lengőkart vagy elnyűtt szilenteket találnak: az új alkatrész árával és munkadíjával sajnos jelentősen növekedhetnek a költségek.
Összefoglalva tehát a futómű beállítása nem drága, ámde sok pénzt megspórolhat: ezért ne hanyagold el. A mindössze átlagosan 1 órás művelet megmentheti ugyanis a gumiabroncsaidat, és még sok más egyéb alkatrészt. Végül pedig talán a legfontosabb: biztonságossá és élvezetessé teszi az autózást számodra és az utastársaid számára is.
Képek forrása: freepik.com
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!