Mikor ülhet elöl a gyerek az autóban? A legfontosabb tudnivalók!
Milyen esetekben kötelező a gyermekülés? Mikor használhatunk ülésmagasítót? Csak hátul ülhetnek a gyerekek, vagy akár elöl is? Mutatjuk!
A légzsákok felnőttek esetében életet menthetnek egy autóbaleset során, az anyósülésen utazó gyermekeknek azonban akár súlyos sérüléseket is okozhatnak. A KRESZ ezért szigorúan szabályozza, hogy a család legkisebb tagjai miként utazhatnak, milyen biztonsági intézkedések szükségesek, ha útra kelünk. Mikor kötelező a gyermekülés és milyet érdemes választani? Mikor használhatunk ülésmagasítót? Csak hátul ülhetnek a csemeték, vagy akár elöl is autózhatnak? Összeszedtük az összes hasznos információt.
Miért lehet veszélyes az utazás az anyósülésen gyerekek számára?
Az autógyártók általában úgy tervezik a légzsákokat, hogy azok a minimum 150 cm testmagasságú felnőtteket védjék. Még ha egy gyermek megfelelően be is van kötve, amikor az első ülésen utazik, nagyobb valószínűséggel szenvedhet sérüléseket az utasoldali légzsákoktól, mint egy felnőtt, mivel a csontozatuk és az izomzatuk nem annyira ellenálló.
A légzsákok egy ütközés során ugyanis robbanásszerűen nyílnak ki, közel 300-320 km/órás sebességgel. Az óriási erő ellen pedig védtelenek a picik, ha nem óvjuk őket.
Eacute;ppen ezért nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, milyen feltételekkel ültethetjük az anyósülésre a gyerekeket.
Hogyan utazhat és mikor ülhet elöl a gyerek? Ezt mondja a KRESZ!
Hogy hol és milyen feltételekkel utazhatnak a gyermekek, azt hivatalosan a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, 48. § szabályozza.
Nézzük is meg, hogy mit mond a jogszabály:
-
150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.
-
A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni.
-
A szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.
A rendelet azt is szabályozza, hogy mikor nem kell a gyermeket biztonsági rendszerben rögzíteni:
-
Ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);
-
Ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető.
Mit is jelent ez a gyakorlatban?
A jogszabály tehát azt mondja, hogy utazhat elöl a gyermek. Azonban ha 150 cm-nél alacsonyabb, akkor kizárólag a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású biztonságos gyerekülésben. Hátrafelé fordított ülésben pedig kizárólag abban az esetben vihető, ha vagy nincs légzsák az autóban, vagy ki lett kapcsolva.
Ha a gyerek eléri a 150 cm-es magasságot, már kiegészítő ülés nélkül is autózhat a vezető mellett.
A kicsik biztonsága érdekében emellett még az alábbiakra is fontos odafigyelni:
-
Nem vihetünk 3 évnél fiatalabb gyermeket olyan kocsiban, amely nem teszi lehetővé a biztonsági gyermekülés elhelyezését, azaz például nem található benne biztonsági öv, mint veterán autókban, régi ladák, trabantok hátsó ülésén. Amennyiben a csemete elmúlt már 3 éves, akkor utazhat ilyen járgánnyal, de csak hátul, tehát elöl nem ülhet, míg el nem éri a megfelelő magasságot.
-
Abban az esetben nincs szükség biztonsági gyermekülésre vagy ülésmagasítóra, ha a gyermek már elmúlt 3 éves és magasabb, mint 135 cm. Ekkor azonban szintén csak a hátsó ülésen, bekapcsolt biztonsági övvel fuvarozhatjuk.
Hogyan válasszuk ki a megfelelő biztonsági ülést?
A család legkisebb tagjai számára elengedhetetlen, hogy koruknak és testmagasságuknak megfelelő, jó minőségű biztonsági ülést válasszunk, akár elöl, akár hátul autózunk velük. Lássuk most a legfontosabb szempontokat!
A gyerekülés feleljen meg a szabványoknak
Az üléseket szimulációs tesztek során vizsgálják, hogy egy ütközés során mennyire biztonságosak. Jelenleg kétféle szabvány van érvényben: az ECE R44/04 és az ECE R129.
-
ECE R129 (i-Size szabvány) - Ennek célja, hogy a gyermekülések a lehető legmagasabb biztonsági előírásokat szerint legyenek gyártva.
-
ECE R44/04 - Ez az i-Size szabványhoz képest régebbi, amely fokozatosan kerül kivezetésre.
Néhány különbség a két szabvány között:
ECE R44/04 |
ECE R129 |
Testsúly alapján osztályozza a gyermeküléseket. |
Testmagasság alapján csoportosítja a gyermeküléseket. |
Megengedett, hogy a gyermek 9 kilótól menetiránnyal szemben utazzon. |
Min. 15 hónapos korig menetiránnyal háttal kell utaznia a gyereknek. |
A biztonsági gyermekülés biztonsági övvel vagy ISOFIX rögzítéssel rögzíthető. |
Kizárólag ISOFIX rendszerben rögzíthető. |
Uuml;tközési teszt menetiránnyal szemben és háttal. |
Uuml;tközési teszt menetiránnyal szemben és háttal, valamint oldalról érkező baleset esetén. |
TIPP: Ha nemcsak arról szeretnénk meggyőződni, hogy egy gyermekülés megfelel-e a szabványoknak, hanem arról is, hogy milyen eredményeket ért el a teszteken, akkor érdemes átböngészni a német autóklub ún. ADAC tesztjét. Öt szempontot értékel: a biztonságot, használhatóságot, ergonómiát, az egészségre káros anyagokat és a tisztíthatóságot, ezek alapján megtalálhatjuk az igényeinknek legmegfelelőbbet.
Válasszunk megfelelő méretű gyerekülést
A biztonsági gyereküléseket a gyártók 5 kategóriába sorolják:
Csoport |
Gyermek testsúlya |
Gyermek életkora |
0 |
0-10 kg |
6-9 hónapos |
0+ |
0-13 kg |
12-15 hónapos |
1 |
9-18 kg |
9 hónapos – 4 éves |
2 |
15-25 kg |
3 – 7 éves |
3 (ülésmagasító) |
22-36 kg |
5-12 éves |
0-0+ kategóriájú ülések
Ezek az ülések vagy hordozók maximum 13 kg-os babáknak készülnek, melyekben menetiránynak háttal utazhatnak. Erre azért van szükség, mert így egy vészfékezés vagy frontális ütközés kevésbé terheli meg a hátukat és a nyakukat, ami az ilyen picik esetében egy különösen érzékeny terület.
A babákat már az ülés behelyezése előtt érdemes becsatolni, ezt követően tudjuk rögzíteni a hordozót az autósülésen.
1-es kategóriájú ülések
Az 1-es csoportba tartozó ülések 9 hónapostól egészen 4 éves korig használhatók. 15 hónapos korig még érdemes a menetiránynak háttal beszerelni az ülést, ezt követően nyugodtan utazhatnak a kicsik menetirány szerint.
Az üléseket úgy készítik, hogy minél jobban óvják a fejet és a nyakat, továbbá oldalról is védelmet élveznek az esetleges üvegszilánkoktól vagy más tárgyaktól.
Két fajtájával találkozhatunk: az ötpontos biztonsági övvel és a gépkocsi saját biztonsági övével rögzíthető változattal. A saját öves verzió némileg jobban védhet frontális ütközés esetén, az ötpontos azonban kényelmesebb a picik számára.
A hordozókkal szemben ezeket már nem kell napi szinten ki- és betenni. Mielőtt kiválasztjuk a megfelelő ülést, érdemes alaposan utánanézni, hogy megfelelően beszerelhető-e autónkba.
2-es kategóriájú ülések
Ezeket többnyire 4 éves kortól célszerű használni és minden esetben az autó saját biztonsági övével kötjük be a gyermeket. A utazáshoz mindig ellenőrizzük, hogy a öv kellően feszes legyen.
3-as kategóriájú ülések, ülésmagasítók
A gyerekek 5-6 éves korukban jellemzően kinövik a korábbi gyerekülést, ekkor jöhetnek a már jóval felnőttesebb ülésmagasítók.
A három pontos biztonsági övekhez használható úgynevezett booster-ülés biztosítja, hogy a biztonsági öv a mellkason megfelelően rögzüljön, és oldalról is megfelelő támasztékot nyújtson.
Uuml;lésmagasító 135 cm magasságtól használható, ez alatt nem biztonságos. Mindig ügyeljünk arra, hogy a biztonsági öv a gyermeket a vállánál keresztezze és ne vágja a nyakát.
Legyen megfelelő a gyerekülés mérete és stabilitása
Biztonsági szempontból elengedhetetlen a gyermekülés stabilitása, azaz, hogy megfelelően legyen rögzítve és ehhez legyen elegendő hely.
Mivel minden autónak mások a méretei, fontos ne legyen se túl nagy, se túl kicsi.
Ha például az ülés túlságosan lelóg, akkor egy balesetnél vagy nagyobb fékezésnél az erőhatásoknak köszönhetően megbillenhet.
De nemcsak a mélység számít. Nagycsaládosok esetében előfordulhat, hogy egy sorba akár 3 gyerekülést is be kell tenni, ebben az esetben figyelni kell rá, hogy a szélesség is megfelelő legyen, azaz célszerű keskenyebb darabokat választani.
Rögzítsük megfelelően a gyerekülést
A biztonság és a stabilitás érdekében mindig a gyártó utasításainak megfelelően kell rögzíteni az ülést. Kétféle rögzítési mód létezik:
-
ISOFIX rögzítés
-
hagyományos, biztonsági övvel történő rögzítés
Az ISOFIX a gyárilag az autóba szerelt fix rögzítési pont az autósüléseknél, amihez a gyerekülést illeszteni kell. Ez 2013 februárjától már minden új autóban megtalálható.
Milyen hosszú a biztonsági öv?
Mivel a biztonsági övvel rögzíthető üléseknél maga az öv felelős a fixen tartásért és a stabilitásért, ezért mindenképp elég hosszúnak kell lennie. A biztonsági övek hossza autótípusonként változó. Érdemes tehát ellenőrizni, hogy az ülés kompatibilis-e az övvel, nehogy később érjen bennünket kellemetlen meglepetés.
Konklúzió
A gyerekülésekre vonatkozó szabályokat elsősorban nem azért érdemes betartani, hogy elkerüljük a büntetést, ha megállít a rendőr. Fontos, hogy a család legifjabb tagjai minden utazás során biztonságban legyenek. Ha csemeténk már magasabb, mint 150 cm, bátran ülhet elöl biztonsági ülés vagy ülésmagasító nélkül, kisebb gyerekek esetében azonban fokozottan ügyeljünk testi épségükre.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!