Műszerfal jelzések, hibakódok a műszerfalon
A műszerfal jelzéseket érdemes megismerni, mert fontos információt, akár kritikus hibát is jelezhetnek. Összegyűjtöttük a leggyakoribb hibajelzéseket
Műszerfal jelzések, hibakódok a műszerfalon
A vezetés közben felgyulladó sárga, vagy ne adjisten piros hibajelzés a műszerfalon elég nagy ijedtséget tud okozni. Amire még rátesz egy lapáttal, ha nem ismered az adott jelzést, és azt sem tudod, mit tegyél: vajon kárt tehetsz-e az autóban, ha tovább hajtasz? Ebből a cikkből megismerheted a legfontosabb műszerfal visszajelzéseket, megtudhatod, hogy mikor kell félreállnod, és mi az, amikor nem is kell aggódnod.
A műszerfal jelzésekről általánosságban
Minden jármű rendelkezik műszerfal jelzésekkel - van, amelyik kevesebbel, van, amelyik többel. Mivel az újabb járgányoknál már rengeteg kiegészítő rendszer dolgozik a háttérben, ezek szinte mindegyikéhez kapcsolódik valamilyen jelzés. Így az újabb járműveken a műszerfal jelzések szinte gombamód szaporodnak.
A műszerfal jelzések alapvetően 3 kategóriába sorolhatóak, amelyeket színük is jelez:
- 1. Piros színű hibajelzések a műszerfalon: a piros szín azt jelöli, hogy a közvetített információ fontos és sürgős, tehát azonnali figyelmet igényel. Néhányszor egyben azt is jelenti, hogy állj félre és ne használd tovább az autót
- 2. Sárga színű műszerfal visszajelző lámpák: a sárga szín a fontos, ámde nem kritikus információkat jelöli. Ide tartozhatnak hibajelzések, de a külső veszélyre, például csúszós útra figyelmeztető jelzések is. Ha hibajelzésről van szó, akkor az első adandó alkalommal érdemes szervízbe vinni az autót.
- 3. Egyéb műszerfal jelzések: kék vagy zöld színű jelzések, amelyek általában valamelyik kiegészítő rendszer aktiválását és megfelelő működését mutatják.
És akkor most lássuk, mit jelentenek az egyes jelzések!
Piros hibajelzések a műszerfalon
-
1. Általános figyelmeztető jelzés: önmagában ritkán világít, általában egy további jelzés is felgyullad a műszerfalon. A jelzés azt mutatja, hogy a hiba komoly, nem javasolt az autót tovább használni, mert kár keletkezhet benne. Irány a szerviz!
-
2. Olajnyomás jelző lámpa: a piros olajnyomás jelző nem keverendő össze sárga színű hasonló társával. Ez a lámpa ugyanis nem azt jelzi, hogy egyszerűen után kell tölteni az olajat, hanem hogy az olaj nyomása túl alacsony, vagy annyira kevés az olaj, hogy az már károsíthatja a motort. Általában komoly hibát jelez, az autót szervizbe kell vinni.
-
3. Töltés jelző lámpa: az akkumulátor vagy a generátor meghibásodására utal, sürgős problémát jelez.
-
4. Motor hőmérséklet figyelmeztető jelzés: azt jelzi, hogy a motor hőmérséklete túl magas, a hűtőfolyadék felforrt. Ilyenkor azonnal le kell állítani az autót, majd visszakapcsolni a gyújtást, a fűtést pedig bekapcsolni, mivel ez segít lehűteni a motort. Tilos a motor lehűléséig továbbhajtani az autóval, mert komoly károk keletkezhetnek!
-
5. Alacsony fékfolyadékszint: a fékrendszer működéséhez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű fékfolyadék. Ennek hiányában a fékrendszer nem működik és az utazás életveszélyes is lehet!
-
6. Légzsák visszajelző lámpa: azt jelenti, hogy a légzsák nem műkődik, vagy hiányzik (pl baleset után nem javították meg). Ha a légzsákok nem hiányoznak, ellenőrizd a csatlakozókat az ülés alatt!
-
7. Motorháztető nyitva: zárd be továbbhaladás előtt, mivel a légellenállás miatt a motorháztető kinyílhat és betörheti a szélvédőt.
-
8. Csomagtartó nyitva: továbbhaladás előtt be kell zárni,mivel a csomagtartó felnyílhat és a csomagok kieshetnek.
-
9. Nyitott ajtó jelzés: valamelyik ajtó nem záródott be rendesen, ami balesetveszélyes.
-
10. Szervókormány hibajelzés: ellenőrizd a szervó folyadék szintjét! Ha nem túl alacsony, akkor más meghibásodás áll a háttérben, és szakszervizbe kell vinni az autót.
-
11. Kézifék visszajelző: a kézifék be van húzva. Indulás előtt oldd ki!
-
12. ABS figyelmeztető lámpa: valamelyik ABS szenzor meghibásodott, és a blokkolásgátló rendszer nem működik megfelelően. Mivel ez vészhelyzeti fékezésnél veszélyes lehet, érdemes felkeresni egy szakszervízt.
-
13. Biztonsági öv jelzés: Nincs bekapcsolva a söfőr vagy az egyik utas biztonsági öve. Előfordulhat az is, hogy valamelyik ülésbe túl nehéz csomagot tettél és tévesen jelez vissza a rendszer.
-
14. Alacsony a kulcsban található elem töltése: minél előbb cseréld ki az elemet, különben előfordulhat, hogy nem tudod majd kinyitni vagy beindítani az autót!
-
15. Vonóhorog figyelmeztető jelzés: azt jelzi, hogy a pótkocsi csatlakoztatója nem megfelelően van csatlakoztatva.
-
16. Állítható felfüggesztés hibajelzés: a hidraulikus vagy pneumatikus felfüggesztés meghibásodását jelzi. A hiba oka lehet egyszerű szivárgás vagy komolyabb probléma, ezért ajánlatos minél előbb szakszervízbe vinni az autót!
Sárga színű műszerfal visszajelző lámpák
-
17. Izzítógyertya visszajelző: dízel járműveknél a slusszkulcs elfordításánál meg kell várni, hogy ez a jelzés elaludjon, mielőtt beindítanád a járművet. A lámpa kialvása azt jelzi, hogy a gázolaj eléggé felmelegedett az induláshoz. Télen érdemes kétszer megismételni a folyamatot!
-
18. Motor ellenőrzés, azaz check engine lámpa: minden autótulajdonos egyik rémálma, hogy ez a lámpa megjelenik. Bár jelenthet kisebb problémát, de sokszor nagyobb bajt jelez. A járművet szakszervizbe kell vinni, ahol számítógép segítségével kiolvassák a fedélzeti számítógépből a hibakódot, és kiderítik, pontosan mi okozza a hibajelzést
-
19. Hátsó ablak leolvasztása: a jégtelenítő funkció bekapcsolását jelzi.
-
20. Szélvédő leolvasztása: szintén a jégtelenítő funkció bekapcsolását jelzi, ezúttal a szélvédő esetében
-
21. Alacsony külső hőmérséklet: általában sípolással együtt jelentkezik, tájékoztatja a sofőrt, hogy az alacsony külső hőmérséklet miatt csúszós út vagy jég várható.
-
22. Kipörgésgátló aktiválva - csúszós út: ez a jelzés akkor jelenik meg, ha az út csúszik és a kipörgésgátló bekapcsol. Ne kapcsold ki a kipörgésgátlót, mert sokkal nagyobb a balesetveszély!
-
23. Kuplungpedál jelzés: manuális váltóval rendelkező autókban jelenik meg és azt jelzi, hogy az autó elindulásához be kell nyomni a kuplungot.
-
24. Ablakmosó folyadék szintje alacsony: fel kell tölteni az ablakmosó folyadékot.
-
25. Izzócsere jelzés: valamelyik izzó kiégett. Ez elsőre kicsi problémának hangzik, de sok gépjármű izzóját csak szervizben lehet cserélni.
-
26. Gumiabroncsok nyomására figyelmeztető jelzés: ellenőrizni kell, hogy a gumik eléggé fel vannak-e fújva, majd az autóvezérlésen keresztül alaphelyzetbe kell állítnai a figyelmeztető lámpát.
-
27. Részecskeszűrő hibajelzés: általában dízel járművekre jellemző hibajelzés, ahol a részecskeszűrőt a környezetre káros égéstermékek megszűrésére használják. Érdemes minél előbb márkaszervízt felkeresni, mert csak akkor jelez vissza a rendszer, ha nem sikerül megfelelően regenerálni a részecskeszűrőt.
-
28. ESP (kipörgésgátló) kikapcsolását jelző lámpa: ellenőrizd, hogy kikapcsoltad-e az ESP funkciót. Amennyiben nem, akkor érdemes a járművet ellenőriztetni, ugyanis azt jelzi, hogy valamilyen okból nem működik a kerekek forgásának ellenőrzése.
-
29. Hátsó ködlámpa be van kapcsolva: ha nincs köd, kapcsold ki, mivel zavaró lehet a többi sofőr számára. Nem jelez bajt.
-
30. Adaptív világítás nem használható: ez a jelzés már hibát jelez, az adaptív világítás nem használható. Szakszervízben történő átvizsgálást igényel.
-
31. Fényszóró mozgatás hibajelzés: adódhat mechanikai vagy elektromos sérülésből is, szakszervízbe kell vinni az autót.
-
32. Esőszenzor hibajelzés: lehet hibás rendszer jele, de az is előfordulhat, hogy valami eltakarja az esőszenzort, vagy akadályozza az ablaktörlők mozgását.
-
33. A kulcs nincs az autóban: ez a jelzés kulcs nélkül induló járművekre jellemző. Ezekben a járművekben a kulcsnak az autó utasterében kell lennie a motor beindításához. A jelzés csupán annyit jelez, hogy elfelejtetted magaddal vinni a kulcsot.
-
34. Szervízperiódus jelzés: a szervíz ütemezésének emlékeztetésére szolgáló jelzés, amely azt jelzi, hogy itt az ideje elvinni az autót a következő karbantartásra.
Egyéb műszerfal jelzések
-
35. Parkolószenzor aktív: a szenzorok parkolásnál érzékelik, hogy mennyire van közel a többi autó.
-
36. Tempomat aktív: az autó a megfelelő sebesség beállítása után a gázpedál nyomása után is tartja a sebességet.
-
37. Tompított fényszóró bekapcsolva
-
38. Távolsági fény bekapcsolva: a reflektort csak akkor használd, ha szemből nem érkezik jármű, ugyanis a nagy erősségű fényszóró elvakíthatja a sofőrt és balesetveszélyes!
-
39. Hűtőfolyadék hőmérséklete alacsony: ilyenkor még érdemes óvatosan, a hirtelen gyorsulásokat ekerülve vezetni a motor alacsony hőmérséklete miatt.
-
40. Fékpedál lenyomása jelzés: Automata váltóval rendelkező autók esetén le kell nyomni a fékpedált az egyes üzemmódok közti váltásnál.
-
41. Start-stop rendszer visszajelző: akkor jelez, ha az autó a dugóban történő araszolás közben leáll. A start-stop rendszer igény szerint kikapcsolható.
Összefoglalás
Bár a fenti hibajelzések és műszerfal visszajelző lámpák a leggyakoribbak, minden autó más és más. Ezért azt javasoljuk, hogy vásárlás után szánj egy kis időt a saját autód megismerésére, esetleg tarts egy másolatot a műszerfal jelzések listájáról, így útközben mindig tudni fogod, melyik jelzés mit jelent.
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!